Munin: Nye registreringer
Viser treff 21521-21540 av 37090
-
Dybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Vi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer ... -
Problematiske elevroller. En studie for å undersøke hvordan lærere opplever utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hva lærere gjør for å få enkeltelever ut av slike roller.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Jeg har erfart at enkelte elever kan spille en rolle i fellesskap med klassen som setter begrensninger for deres sosiale og faglige utvikling. Jeg har ved bruk av teori dannet meg et begrep for den elevrollen oppgaven handler om, "problematiske elevroller". Jeg ønsket gjennom denne studien undersøke hvordan andre lærere oppfattet problematiske elevroller i klassen, og hvordan de jobbet med å få ... -
Læreres arbeid med overgrepsutsatte elever. Innspill til læreres kunnskapsgrunnlag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Lærerprofesjonens grunnleggende verdier bygger på prinsipper og verdier om barns rettigheter. Barns rettigheter skal fremmes og forsvares i skolen. Hvert år blir mange barn utsatt for seksuelle overgrep. Enkelte barn som har vært usatt går gjennom oppveksten uten å få hjelp. Studiens målsetting har derfor vært å øke vår kunnskap og kompetanse, slik at vi kan sikre og ivareta elever som er eller har ... -
Tilpasset opplæring. Hvordan oppfatter lærere at arbeid med utviklende opplæring i matematikk på 1. trinn kan bidra til tilpasset opplæring?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven omhandler undervisningsmodellen utviklende opplæring i matematikk knyttet til betegnelsen tilpasset opplæring. Den er tilknyttet Universitetet i Tromsø, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Oppgavens mål er å finne ut om utviklende opplæring i matematikk på 1. trinn kan bidra til tilpasset opplæring. Våre funn baserer seg på et samarbeid med to skoler hvor undervisningsmodellen ... -
Fôrbasert kontra lysstimulert smoltifisering av Atlantisk laks (Salmo salar L.). Effekten av smoltifiseringsregime på smoltutvikling og immunstatus i ferskvann, samt vekst og mottakelighet for infeksiøs lakseanemi (ILA) etter sjøsetting
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Målsetningen med dette forsøket var å studere smoltutvikling, samt immunstatus og mottakelighet for sykdom etter utsett i sjø hos Atlantisk laks (Salmo salar L.) smoltifisert ved endring i fotoperiode eller ved bruk av fôr. Før og etter endt smoltstimulering ble fisk injisert med en multikomponent vaksine for å kvantifisere immunrespons i relasjon til smoltutvikling. Etter overføring til sjøvann ble ... -
Lys- og saltbehandling av to størrelsesgrupper lakseunger (Salmo salar L.). Smoltifisering i ferskvann og prestasjon i sjøvann.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Nye metoder for å smoltifisere lakseunger er stadig vanligere. Den klassiske metoden er å regulere daglengde for å simulere en naturlig sesongrytme, mens det i dag blir vanligere å tilføre salt i ferskvann- og/eller fôr for å stimulere smoltifisering. Samtidig vil aktører ha settefiskperioden lengere slik at smolten er større ved utsett. Bruk av disse metodene anses å bidra til raskere smoltifisering, ... -
Det flerkulturelle klasserom - berikende og utfordrende. En kasusstudie om tilpasset og inkluderende opplæring i en distriktskole med mange flerspråklige elever
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne oppgaven presenteres en casestudie som har som formål å belyse hvordan lærere på barnetrinnet opplever å arbeide i en klasse med mange minoritetselever. Fokusområdene og problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever lærere på barnetrinnet å tilrettelegge for en inkluderende og tilpasset opplæring for minoritetselever?». Datamaterialet ble samlet inn gjennom tre semistrukturerte ... -
Elevers rapportering av det psykososiale læringsmiljøet i 6. og 7. klasse, og endringer i denne tidsperioden
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Hva rapporterer elever om det psykososiale læringsmiljøet når de går i 6. og 7. klasse, og hva endres i denne perioden Undersøkelsen viser at de fleste elevene har et godt læringsmiljø både i 6. og 7. klasse. Flesteparten av elevene trives sammen med både lærere og medelever, og de fleste rapporterer at tilbakemeldingen fra lærerne er god. Det er imidlertid en negativ utvikling i rapportering fra ... -
Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk ... -
Sitte med læringspartner eller ha en å sitte med? En casestudie om forutsetninger som kan ha betydning for læringspartnermetoden, slik at den kan bidra til å støtte elevenes læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Elevvurdering for læring er en sentral satsing og klart forankret i styrende dokumenter og lovgivningen på utdanningsområdet i grunnskolen. Hvordan eleven kan være en hjelp og støtte for hverandre i undervisningen er en viktig del av dette tema om elevvurdering. I en casestudie har jeg observert læringspartnermetoden gjennom et utvalg av tre læringspar fra mellomtrinnet i en grunnskole over tre uker. ... -
Expression of Secondary Metabolite Gene Clusters and Production of Secondary Metabolites in Three Nostoc strains Subjected to Deprivation on Nutrients and Competition
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Cyanobacteria are a unique source of natural products, where most of them are synthesized by non-ribosomal peptide synthase, polyketide synthase, or a hybrid of these pathways. The identification of such biosynthetic genes responsible for the production of secondary metabolites is still a relatively unexplored area, and it remains many natural products for which a biosynthetic origin is unknown. ... -
Psykisk helsefremmende fellesskap. En kvalitativ studie av hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap - i et psykisk helse perspektiv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)Psykisk helse i hvert møte. En kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap – i et psykisk helse perspektiv. Høsten 2017 ble revidert utgave av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gjeldende (Kunnskapsdepartementet, 2017). Blant annet sier den reviderte rammeplanen at barns psykiske helse skal fremmes i møte med barnehagehverdagen. Videre sier ... -
Låt dem flyga! Alla har rätt till lärande i skolan - En studie om hur särskilt begåvade elever i norsk skola upplevt sin skolgång.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)Denna uppsats ser på hur särskilt begåvade elever i norsk skola har upplevt sin skoltid med vikt på läromiljö och social miljö. Dessutom ser den på om dessa elever blivit utredda och diagnostiserade för någon svårighet, som kan försvåra identifieringen som särskilt begåvad. Det är en kvantitativ och retrospektiv studie som beskriver hur skolan har uppfattats av respondenterna. Det är en liten ... -
The Permafrost Young Researchers Network (PYRN) is getting older – the past, present, and future of our evolving community
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-02-07)A lasting legacy of the International Polar Year (IPY) 2007–2008 was the promotion of the Permafrost Young Researchers Network (PYRN), initially an IPY outreach and education activity by the International Permafrost Association (IPA). With the momentum of IPY, PYRN developed into a thriving network that still connects young permafrost scientists, engineers, and researchers from other disciplines. ... -
Medication Errors and Safety Culture in a Norwegian Hospital
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)Medication errors are associated with adverse health outcomes and may prolong hospital stays and increase societal costs. Safety initiatives to reduce adverse health outcomes should be based on reliable information of current shortcomings. The aim of this study was to identify barriers to medication error reporting in a hospital and to describe heath personnel’s views of the safety culture. Seven ... -
Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-03)Samspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter ... -
The Phonology of Flapping in Norwegian Function Words. A prosodic analysis of Norwegian clitics
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-29)The phonological process of flapping in Norwegian is the process in which an underlying voiced alveolar stop /d/ in a function word surfaces as the voiced postalveolar tap /ɾ/. The majority of the data used for this paper is from Urban Eastern Norwegian (UEN), which is a group of dialects from the south-eastern region of Norway, although similar processes and forms of flapping occur in a wide variety ... -
Teaching the Gothic Novels Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson and The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)This master’s thesis discusses the importance of teaching English literature in an upper secondary class according to curricular aims, with examples from the novels Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson and The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde. The reason for choosing these two novels is because they contain psychological themes which are interesting to analyze. The ... -
I Am No Angel. Struggles of Identity in Jane Eyre and Wuthering Heights
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-21)This thesis explores the pressure of identity applied on the two female main characters in Wuthering Heights and Jane Eyre respectively. It argues that Gender norms, societal expectations and pressure from loved ones try to exert power over Charlotte's and Emily's characters Jane and Catherine, with focus on concepts like lived versus performed identity and the Lord/bondsman dynamic. I explore how ... -
Ethics, Democracy and Education in Toni Morrison’s Beloved, J. M. Coetzee’s Disgrace, and the New Reform of Education in Norway. An Approach to teaching these works in Norwegian upper secondary school
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)The following thesis investigates how two novels, Toni Morrison’s Beloved (1987) and J. M. Coetzee’s Disgrace (1999), demonstrate ethical dilemmas and how they can be used to help students develop ethical awareness and educate democratic citizens with the ability to think critically. Furthermore, this thesis discusses and suggests ways and approaches to teaching these literary works in upper secondary ...