Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16121Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fordelsen, Hilde DevoldSammendrag
Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan.
Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk entreprenørskap i skolen, men at disse ikke fanges opp av skoleledelse eller lærere på barneskolen. Jeg har likevel funnet at enkelte av de seks entreprenørielle kriteriene benyttes i ulik grad i den eksisterende undervisningen per i dag. Det er imidlertid ikke gjort bevisst på grunnlag av en eksplisitt pedagogisk entreprenøriell tenkning.
Min forskning viser at lærere i kraft av sin handlingsfrihet har benyttet seg av nærmiljøet i sin undervisning for å tilpasse undervisningen for sine elever. Det er gjort bevisst med kobling til pedagogisk entreprenørskap som Kunnskapsdepartementet forstår det. Det er også ulik forståelse for begrepet entreprenørskap hvilket kan gjøre det lite håndgripelig og interessant for skoleleder og lærere.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: