Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorFordelsen, Hilde Devold
dc.date.accessioned2019-09-09T10:33:09Z
dc.date.available2019-09-09T10:33:09Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractMålsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk entreprenørskap i skolen, men at disse ikke fanges opp av skoleledelse eller lærere på barneskolen. Jeg har likevel funnet at enkelte av de seks entreprenørielle kriteriene benyttes i ulik grad i den eksisterende undervisningen per i dag. Det er imidlertid ikke gjort bevisst på grunnlag av en eksplisitt pedagogisk entreprenøriell tenkning. Min forskning viser at lærere i kraft av sin handlingsfrihet har benyttet seg av nærmiljøet i sin undervisning for å tilpasse undervisningen for sine elever. Det er gjort bevisst med kobling til pedagogisk entreprenørskap som Kunnskapsdepartementet forstår det. Det er også ulik forståelse for begrepet entreprenørskap hvilket kan gjøre det lite håndgripelig og interessant for skoleleder og lærere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16121
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titlePedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)