Problematiske elevroller. En studie for å undersøke hvordan lærere opplever utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hva lærere gjør for å få enkeltelever ut av slike roller.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16128Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fredriksen, Iselin KnutsenSammendrag
Jeg har erfart at enkelte elever kan spille en rolle i fellesskap med klassen som setter begrensninger for deres sosiale og faglige utvikling. Jeg har ved bruk av teori dannet meg et begrep for den elevrollen oppgaven handler om, "problematiske elevroller". Jeg ønsket gjennom denne studien undersøke hvordan andre lærere oppfattet problematiske elevroller i klassen, og hvordan de jobbet med å få elever ut av en slik rolle. Problemstillingen i oppgaven er som følger: Hvordan opplever lærere på barneskolen utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hvordan jobber de for å få enkeltelever ut av slike roller? Jeg har gjort et kvalitativt studie, hvor jeg har intervjuet tre lærere for å samle inn datamateriale. Funnene i datamaterialet viste at lærerne i stor grad opplevde elevers egen, problematiske atferd som årsak til den problematiske elevrollen. De jobbet derfor i hovedsak med å tilpasse rundt den enkelte elev for å unngå at eleven skulle vise problematisk atferd, når de arbeidet for å hjelpe eleven ut av den problematiske elevrollen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: