Viser treff 521-540 av 36525

    • Studenter med undervisningsoppgaver: opplevelser, utfordringer og oppfølging 

      Beerepoot, Maarten; Pedersen, Ida Friestad; Huru, Hilja Lisa; Malyutina, Elena (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-21)
      Learning assistants are assigned a diverse set of tasks in the Norwegian higher educational system, particularly in facilitating student-centered teaching in the natural sciences. The present work is an investigation into the experiences of learning assistants in science at a Norwegian university through a thematic analysis of ten interviews with undergraduate and graduate learning assistants. The ...
    • Sekvenserende skalaøvelser 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2025)
    • Er universitetspedagogiske kurs relevante? Erfaringer fra et kurs om diskusjon som læringsaktivitet 

      Breivik, Jens; Ludvigsen, Kristine; Pilskog, Ingjald; Beisland, Elisabeth Grov; Lundervold, Alexander Selvikvåg (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      In this chapter, we discuss the development of a university pedagogy course about how to facilitate discussion as a learning activity in higher education. Some critics have claimed that courses in university pedagogy have low relevance for university teachers. We discuss how this course is experienced by academic staff as relevant for their professional development. To develop the course, we have ...
    • Særmerkete funn fra Vestvatn og Eiterjord - Materielle uttrykk for etniske overskridelser? 

      Svestad, Asgeir (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kapitlet tar utgangspunkt i noen utvalge gjenstander som er funnet på gårdene Vestvatn i Misvær og Eiterjord i Beiarn i Nordland, og som stammer fra sein vikingtid og tidlig mellomalder. Ingen av gjenstandene har kjente paralleller, men ved å knytte dem til andre funn fra de samme gårdene, blant annet hustufter, framstår et lokalsamfunn som verkan kan defineres som samisk eller norsk, men snarere ...
    • Team Effectiveness in General Practice: Insights from the Norwegian Primary Healthcare Team Pilot 

      Abelsen, Birgit; Fosse, Anette (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-15)
      This chapter provides insights into team effectiveness in general practice. It is based on a qualitative case study from five purposively recruited Norwegian general practices participating in a pilot for implementing primary healthcare teams. To assess team effectiveness, 41 individual and group interviews were performed in the practices. The data production and the analysis were guided by Hackman’s ...
    • Rehearsing Reconciliation: Frictional Dramaturgies and Postcolonial Moments in Ferske Scener’s "Blodklubb” 

      Kramvig, Britt; Danbolt, Mathias (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      <p>In 2018, the Norwegian Parliament established a Truth and Reconciliation Committee (TRC) to investigate the Norwegianization policy’s forced assimilation of the Sámi, the Kven, and the Norwegian Finn peoples. Besides a historical mapping of the policies and ideologies behind the Norwegianization process and an analysis of the repercussions of these policies today, the Committee was also asked to ...
    • Searvedoaibma: Art and Social Communities in Sápmi 

      Kramvig, Britt; Danbolt, Mathias; Hætta, Christina (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    • Styring og utvikling av norsk friluftsliv; Sentrale linjer i friluftslivets historie 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Dette kapitlet omhandler utviklinga av norsk friluftsliv i et styringsperspektiv. Det omfatter både hvordan friluftslivet har styrt folks liv og hvordan friluftslivet på ulike vis har vært styrt. Begrepet friluftsliv er derimot en moderne oppfinnelse. Henrik Ibsen var en av de første som i en publikasjon brukte begrepet i Norge, i 1859. Dette var en tid da norskheten ble debattert og utformet ...
    • Allemannsretten; Rettigheter, plikter og utfordringer 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Dette kapitlet tar for seg allemannsretten1, et prinsipp som i utgangspunktet gir alle mennesker rett til å bruke norske utmarksområder – til vandring, kortere opphold, bær- og sopplukking – uavhengig av hvem som eier grunnen. Lova skal «verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre allmennhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, ...
    • Allemannsretten og friluftsliv som annektering av samisk grunn 

      Riseth, Jan Åge; Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Dette kapitlet tar for seg allemannsrettens betydning for reindrift og samisk kultur. Allemannsretten er et prinsipp som gir alle i Norge rett til å bruke utmarksområder uavhengig av hvem eieren er. På grunn av en massiv vekst i friluftsliv og naturbasert turisme er prinsippet blitt et tema i den offentlige debatten. Historisk har prinsippet representert en motvekt til privat eiendomsrett. I forhold ...
    • Verdier i norsk besøksforvaltning; Egenverdi, nytt og relasjoner i verdisetting av natur 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Hvorfor forvalter myndighetene naturen? Naturen er per definisjon det motsatte av menneskelig forvaltning, den er selvgående basert på mange og mangfoldige elementer og prosesser. Kanskje er det derfor at norsk naturforvaltning er begrenset. Et vesentlig element i naturforvaltninga har vært folks bruk og stell av sine eiendommer og naturområder, altså at det har eksistert ulike former for uformell ...
    • Norsk friluftslivs- og besøksforvaltning 

      Benonisen, Rune; Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Besøksforvaltning fikk første gang oppmerksomhet den i norske opinionen da Klima- og Miljødepartementet og Miljødirektoratet i 2015 lanserte en ny merkevarestrategi for Norges nasjonalparker (Miljødirektoratet, 2015). Strategien innebar blant annet at nasjonalparkene i Norge, i større grad enn tidligere, ble tildelt en rolle som besøkssteder og attraksjoner – ikke bare for friluftsliv, men også ...
    • Å begripe friluftsliv og besøksforvaltning 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Besøksforvaltning inngår i tittelen på denne boka. Det høres ut som et viktig tema. Begrepet representerer imidlertid et nytt perspektiv i norsk forvaltning. Som alle andre er besøkende gjenstand for forvaltning ved at lover, regler og regimer som henvender seg mot allmennheten også gjelder for dem. Likevel har man internasjonalt, og nå også i Norge, valgt å sette et eksplisitt fokus på de besøkende, ...
    • Tilrettelegging for friluftsliv i Nord-Troms 

      Benonisen, Rune; Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Nordreisa er den største kommunen i Nord-Troms, med arealer som rommer et alpint fjellandskap, et viddelandskap, flere dalfører og flere lakseførende elver. En av disse, Reisaelva, er kjent for sitt vakre landskap og muligheten for å få storlaksen på kroken. Som del av vassdraget finner vi den største naturattraksjonen i området: Mollisfossen (269 meter fall). Fossen er et turistmål som betjenes ...
    • Er vi på rett spor? 

      Viken, Arvid Ingmar; Svensson, Gaute Emil (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Tidligere direktør i Nordnorsk Reiseliv AS, Arne Trengereid, sa på en konferanse om besøksforvaltning i 2018: «Aldri har det vært så klart at det er uklart hvordan vi skal løse utfordringene som følger av økningen i reiselivet». Både reiselivet og friluftslivet er i vekst og mye tyder på at vi må ha et økt fokus på tilrettelegging og tiltak som begrenser uønskede konsekvenser av bruk av naturområder ...
    • Using Research and Development to establish coherence in teacher education   

      Drageset, Ove Gunnar; Sæther, Kari-Anne; Antonsen, Yngve; Steele, Annfrid Rosøy; Killengreen, Siw Turid; Unhjem, Astrid (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      This chapter addresses a significant challenge in teacher education: the lack of coherence between subjects, pedagogy, and practice. The chapter explores an innovation in which a new approach for integrating Research & development (R&D) into teacher education provides coherence between practice, pedagogy, and subjects in the program, preparing student teachers for a more research-based and critical ...
    • Master thesis as boundary crossing mediating artefacts 

      Larsen, Annelise Brox; Holmbukt, Tove Elinor; Jakhelln, Rachel Elise; Son, Minjeong (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      This chapter discusses improvements in the theory–practice integration in the five-year master’s programs in initial teacher education for grades 5–10 in the English subject. Based on the project, Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education, we exemplify and discuss the development of partnerships in our effort to integrate the domains of theory and practice in the master’s theses. ...
    • Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher 

      Sæther, Kari-Anne; Antonsen, Yngve; Drageset, Ove Gunnar (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      The introduction of the master thesis into teacher education programs has the intention of providing a more research-based professional education for coming teachers. In this chapter, we analyze the focus and contribution of the master theses from graduates of the teacher education program at UiT The Arctic University of Norway (UiT). We present two studies: the first study analyzes the methods, ...
    • Shaping professional identity in the early days of teacher education 

      Eriksen, Anne; Leming, Tove; Skrøvset, Siw (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      In this chapter, we describe and discuss an introductory program for all new student teachers in a five-year integrated teacher education program at UiT The Arctic University of Norway. The program was designed to focus on the students’ motivation for becoming teachers and to stimulate their desire and motivation to learn. The program lasted for one week and consisted of workshops, discussions, ...
    • VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education 

      Tveiterås, Nils Christian; Bjørner, Thomas (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
      In this chapter we discuss and reflect on methodology in research into the use of Virtual Reality technology (VR) in early childhood teacher education and how this technology might influence the students’ learning environment and learning outcomes. The use of digital solutions for online teaching and collaboration is already common in higher education, but despite an increasing interest in VR, the ...