dc.contributor.advisor | Rørnes, Karin | |
dc.contributor.author | Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi | |
dc.date.accessioned | 2016-12-16T13:16:08Z | |
dc.date.available | 2016-12-16T13:16:08Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
«Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?»
Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen.
Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10049 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | entreprenørskap | en_US |
dc.subject | erfaringsbasert | en_US |
dc.subject | elevaktivitet | en_US |
dc.subject | kreativitet | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |