NBO-metoden og helsesøster. Hvilken kunnskap har Newborn Behavioral Observation-metoden gitt helsesøster og hvordan anvender helsesøstrene kunnskapen i praksis?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10184Dato
2016-05-10Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Høyland, MariannSammendrag
NBO-metoden som utforskes i denne studien står for Newborn Behavioral Observation(NBO). Metoden er utviklet ved Brazelton Institute, USA. NBO er først og fremst en relasjonsbyggende metode hvor det viktigste er å oppnå kontakt med foreldrene. Videre gjennom felles observasjon av spedbarnet utvikle en forståelse for spedbarnet som man deler med foreldrene. I studien ønsker jeg å utforske hvordan helsesøstre erfarer NBO-metoden. Det er et kvalitativt studie med hermeneutisk tilnærming. Utvalget er syv helsesøstre. Datainnsamling utført med dybde- og fokusgruppeintervju. Dataene ble analysert ved kvalitativ innholdsanalyse. Aristoteles kunnskapsformer, Gadamers forståelsesfilosofi og Molanders oppmerksomme og tause kunnskap, samt Benners teori om kompetanseutvikling danner teoretisk referanseramme i studien. Resultatene viser at NBO- metoden har gitt verdifull kunnskap til, og verktøy for helsesøstre i deres arbeid med foreldre-spedbarns relasjonen. Det verdifulle i NBO-metoden kan oppsummeres som det å vurdere og forstå spedbarnets adferd som uttrykk for behov, og ivareta og støtte opp om spedbarnets behov, via formidling til foreldrene. Metoden hadde bidratt til en ny praksis der relasjonen mellom foreldrene og spedbarnet er i fokus. Helsesøstrene følte seg kompetente til å veilede foreldre og kolllegaer, og de brukte NBO-kunnskapen daglig.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: