Kjøpermakt og vannsengeffekt
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1025Date
2007-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Anderson, FridtjofAbstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan en horisontal fusjon mellom forhandlere i urelaterte markeder kan styrke disse forhandlernes kjøpermakt i møtet med en dominant produsent. Dette kan føre til at prisene disse forhandlerne betaler for innsatsfaktorene reduseres. Videre blir det vist hvordan dette kan føre til at kjøpergruppens uavhengige konkurrenter sine innkjøpspriser settes opp. Dette fenomenet omtales gjerne som en vannsengeffekt. Det vil bli presentert en modell som viser hvordan denne vannsengeffekten virker, både ved Cournot- og Hotelling-konkurranse i forhandlerleddet. Det blir også vist hvordan en effektivitetsforbedring fra en av forhandlernes side også kan føre til en vannsengeffekt. Det er ikke gitt a priori at vannsengeffekten rammer konsumentene på en negativ måte. Betingelsene for at konsumentoverskuddet reduseres blir utledet for begge konkurranseformene. Det vil også bli sett på hvordan et forbud mot prisdiskriminering påvirker resultatene.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2007 The Author(s)
The following license file are associated with this item: