Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10707Dato
2016-04Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Leming, ToveSammendrag
Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til viktige verdivalg og situasjoner som møter dem i deres fremtidige lærerrolle, og på den måten bidra til at danningselementet i utdanningen styrkes. Ved hjelp av teorier om transformativ læring, samt tre ulike dimensjoner ved læring: innhold, drivkraft og samspill, analyseres erfaringer ved bruk av rollespill. Læringen foregår i en prosess med andre aktører, og i en kontekst hvor blant annet emosjoner kan ha betydning.
Beskrivelse
Source: doi: 10.17585/ntpk.v2.132