dc.contributor.author | Leming, Tove | |
dc.date.accessioned | 2017-03-15T13:23:15Z | |
dc.date.available | 2017-03-15T13:23:15Z | |
dc.date.issued | 2016-04 | |
dc.description.abstract | Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til viktige verdivalg og situasjoner som møter dem i deres fremtidige lærerrolle, og på den måten bidra til at danningselementet i utdanningen styrkes. Ved hjelp av teorier om transformativ læring, samt tre ulike dimensjoner ved læring: innhold, drivkraft og samspill, analyseres erfaringer ved bruk av rollespill. Læringen foregår i en prosess med andre aktører, og i en kontekst hvor blant annet emosjoner kan ha betydning. | en_US |
dc.description | Source: <a href=http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v2.132>doi: 10.17585/ntpk.v2.132</a> | en_US |
dc.identifier.citation | Leming T. Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2016;2(1) | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1350188 | |
dc.identifier.doi | 10.17585/ntpk.v2.132 | |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10707 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |