Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeming, Tove
dc.date.accessioned2017-03-15T13:23:15Z
dc.date.available2017-03-15T13:23:15Z
dc.date.issued2016-04
dc.description.abstractArtikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til viktige verdivalg og situasjoner som møter dem i deres fremtidige lærerrolle, og på den måten bidra til at danningselementet i utdanningen styrkes. Ved hjelp av teorier om transformativ læring, samt tre ulike dimensjoner ved læring: innhold, drivkraft og samspill, analyseres erfaringer ved bruk av rollespill. Læringen foregår i en prosess med andre aktører, og i en kontekst hvor blant annet emosjoner kan ha betydning.en_US
dc.descriptionSource: <a href=http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v2.132>doi: 10.17585/ntpk.v2.132</a>en_US
dc.identifier.citationLeming T. Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2016;2(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1350188
dc.identifier.doi10.17585/ntpk.v2.132
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10707
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleÅ forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel