Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBuck, Marcus
dc.contributor.authorSveen, Tore
dc.date.accessioned2007-07-03T09:19:57Z
dc.date.available2007-07-03T09:19:57Z
dc.date.issued2007-06
dc.description.abstractDenne undersøkelsen bygger på intervju med fylkeslag i Sør-Trøndelag foran stortingsvalget i 2005, med vekt på den såkalte profesjonaliseringen av valgkamp. Konklusjonen er at norsk stortingsvalgkamp på fylkeslagsnivå ikke er profesjonalisert. Bruk av, og bakgrunn for valg av virkemidler i fylkeslagenes valgkamp tyder ikke på en profesjonalisert valgkamp på dette i nivået i Norge. Kriterier for hva en profesjonalisert valgkamp er, knyttes til partiorganisasjon, politisk strategi og verktøy – som for eksempel bruk av Internet. Først og fremst er fylkeslagene ressursmessig ikke i stand til å lansere en profesjonalisert valgkamp. Økonomiske begrensninger gir stramme rammebetingelsene i forhold til kjøp av politisk reklame, og bruk av meningsmålinger. Videre så har partiorganisasjonene full kontroll på nominasjonsprosesser og politisk budskap i valgkampen. Det er liten vilje til å trekke inn eksterne konsulenter i arbeidet med det politiske budskapet foran valgkampen. I den grad partiene ønsker å benytte seg av eksterne konsulenter foregår arbeidet på dugnadsbasis av personer med tilknytning til partiet. Det er heller ikke slik at partiene ønsker å åpne opp for å trekke velgerne inn i valg av kandidater, eller å gi kandidatene muligheten for å promotere sine egne kandidatur.en
dc.format.extent398914 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1082
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_896
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.subjectvalgkampen
dc.subjectfylkeslagen
dc.subjectprofesjonaliseringen
dc.subjectpartimodelleren
dc.titleI hvilken grad var fylkeslagenes valgkampopplegg foran stortingsvalget 2005 profesjonalisert?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel