Show simple item record

dc.contributor.advisorBuck, Marcus
dc.contributor.authorSveen, Tore
dc.date.accessioned2007-07-03T09:19:57Z
dc.date.available2007-07-03T09:19:57Z
dc.date.issued2007-06
dc.description.abstractDenne undersøkelsen bygger på intervju med fylkeslag i Sør-Trøndelag foran stortingsvalget i 2005, med vekt på den såkalte profesjonaliseringen av valgkamp. Konklusjonen er at norsk stortingsvalgkamp på fylkeslagsnivå ikke er profesjonalisert. Bruk av, og bakgrunn for valg av virkemidler i fylkeslagenes valgkamp tyder ikke på en profesjonalisert valgkamp på dette i nivået i Norge. Kriterier for hva en profesjonalisert valgkamp er, knyttes til partiorganisasjon, politisk strategi og verktøy – som for eksempel bruk av Internet. Først og fremst er fylkeslagene ressursmessig ikke i stand til å lansere en profesjonalisert valgkamp. Økonomiske begrensninger gir stramme rammebetingelsene i forhold til kjøp av politisk reklame, og bruk av meningsmålinger. Videre så har partiorganisasjonene full kontroll på nominasjonsprosesser og politisk budskap i valgkampen. Det er liten vilje til å trekke inn eksterne konsulenter i arbeidet med det politiske budskapet foran valgkampen. I den grad partiene ønsker å benytte seg av eksterne konsulenter foregår arbeidet på dugnadsbasis av personer med tilknytning til partiet. Det er heller ikke slik at partiene ønsker å åpne opp for å trekke velgerne inn i valg av kandidater, eller å gi kandidatene muligheten for å promotere sine egne kandidatur.en
dc.format.extent398914 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1082
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_896
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.subjectvalgkampen
dc.subjectfylkeslagen
dc.subjectprofesjonaliseringen
dc.subjectpartimodelleren
dc.titleI hvilken grad var fylkeslagenes valgkampopplegg foran stortingsvalget 2005 profesjonalisert?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record