Show simple item record

dc.contributor.advisorEllingsen, Kristen Albert
dc.contributor.authorNome, Håvard
dc.date.accessioned2017-03-30T06:27:24Z
dc.date.available2017-03-30T06:27:24Z
dc.date.issued2016-12-05
dc.description.abstractDe siste tiårene har det vært en økt interesse rundt nettverk og interaksjoner i fagområde markedsføring. I denne masteroppgaven er det sett på gevinstene og motivasjonen for å delta i formelle næringsnettverk. Problemsstillingen som er brukt i oppgaven har vært: ”Eksisterer det noen gevinster, eventuelt hvilke, knyttet til formelle nettverk?” Ved bruk av kvalitativ metode og eksplorativt forskningsdesign, har jeg kartlagt og synliggjort noen gevinster og kjennetegn i næringsnettverk. Det er brukt det kvinnelig næringsnettverket Qvann som case i undersøkelsen. Nettverket er lokalisert i Alta, og formålet er å utvikle ledere og bidra til å danne relasjoner på tvers av næringslivet. Tidligere teori om relasjoner og nettverk i markedsføring er brukt som teorigrunnlag til oppgaven. Ved utviklingen av måleinstrumentet er det benyttet egenskaper fra teorien om nettverk, interaksjoner og relasjoner, for å kartlegge hvilke gevinster medlemmene har av å være med i nettverket. Ut fra studien er det mulig å peke på flere gevinster for medlemmene. Mange av gevinstene som synes og være tilstede underbygger tidligere forskning om relasjoner og nettverk. I størst grad vil det være informasjon og kunnskapsutvekslingen som forekommer mellom medlemmene. Andre gevinster knyttes til samarbeid mellom medlemmene, som skjer både innad og utenfor de aktivitetene nettverkene arrangerer. Gevinstene medlemmene oppnår er knyttet til det engasjementet de legger i å delta i nettverkets arrangementer. Det viser seg at graden av aktivitet vil derfor langt på vei stemme av hvilket utbytte de får av å delta på slike arenaer og nettverk. I dette arbeidet har jeg valgt å benytte en eksplorativ tilnærming. Det har derfor ikke vært noe mål med arbeidet å kunne generalisere resultatet av undersøkelsen til å gjelde andre enn de som har deltatt. Målet har heller vært å få økt forståelse for denne type nettverk og hvilke gevinster disse gir. Arbeidet vil være dermed gi et grunnlag for videre forskning på emnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10899
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleRelasjoner og nettverk i markedsføring. Gevinster knyttet til formelle næringsnettverken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)