Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTerum, Jens Andreas
dc.contributor.advisorNilsen, Aud Solveig
dc.contributor.authorMathisen, Thomas Takada
dc.date.accessioned2017-04-04T06:28:18Z
dc.date.available2017-04-04T06:28:18Z
dc.date.issued2016-12-09
dc.description.abstractSelv om Norge er et av de mest trafikksikre landene i Europa i følge Trygg Trafikk, er det registrert et høyt antall trafikkulykker her til lands med forskjellig skadegrad. Disse utgjør ikke bare en betydelig samfunnsøkonomisk kostnad, men det er også mange familier og personer som blir rammet, derfor er det viktig å kunne forklare hvorfor ulykker oppstår for å kunne begrense kostnadene og skåne familier og personer for menneskelige lidelser. Denne masteroppgaven undersøker om utsettelsesatferd kan være en medvirkende årsak til økt risikoatferd i trafikken. Altså om de som har en bevisst, vanemessig utsettelsesatferd er mer trafikkfarlige. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Fører økende grad av utsettelsesatferd til økt risikoatferd og høyere risiko for trafikkulykker? Risikoatferd blir i denne oppgaven tolket som ulik kjøreatferd som strider mot regelverket og eller andre faktorer som kan spille inn på trafikksikkerheten. Andre faktorer som for eksempel skraping av is og snø på bilen, renhold av lykter og frontrute, service på bil og annet teknisk vedlikehold blir også vurdert opp mot utsettelsesatferd. For å kunne undersøke sammenhengen mellom utsettelsesatferd og risikoatferd i trafikken, har jeg benyttet meg av en spørreundersøkelse for selvutfylling. Denne oppgaven undersøker også forskjeller i graden av utsettelsesatferd, og om de med en høyere grad av utsettelsesatferd utgjør en større risiko enn de med mindre grad av utsettelsesatferd. Oppgaven konkluderer med at det er en sammenheng mellom utsettelsesatferd og risikoatferd i trafikken. Det viser seg at de med utsettelsesatferd i større grad har en økt risikoatferd i trafikken. Det er også en sammenheng med graden av utsettelsesatferd, der de med en større grad av utsettelsesatferd utgjør en større risiko enn de som har en lavere grad av utsettelsesatferd. Ut ifra denne undersøkelsen kan jeg si at de med utsettelsesatferd er mer trafikkfarlige.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10920
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.subjecttrafikksikkerheten_US
dc.subjectutsettelsesatferden_US
dc.subjectprokrastineringen_US
dc.subjectrisikoatferden_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Sikkerhet og sårbarhet: 424en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Security and vulnerability: 424en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263en_US
dc.titleFører utsettelsesatferd til økt risiko i trafikken? En studie av bilisteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)