Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØien, Roald
dc.contributor.advisorEisemann, Martin
dc.contributor.authorRyssdal, Miriam
dc.contributor.authorTomter, Tuva
dc.date.accessioned2017-06-07T11:53:48Z
dc.date.available2017-06-07T11:53:48Z
dc.date.issued2017-05-01
dc.description.abstractDet går lang tid mellom alder for første symptomer og endelig diagnose ved autismespekterforstyrrelser. Flere studier peker på viktigheten av tidlig screening og diagnostisering av forstyrrelsen for å kunne iverksette riktige tiltak på et tidligst mulig tidspunkt. Denne studien tar utgangspunkt i data fra en høyrisikogruppe i USA med 123 barn i alderen 2 til 13 år utredet for autismespekterforstyrrelser. Det ble utført ordinale regresjonsanalyser for å undersøke hva som kjennetegner de som får autismespekterforstyrrelse jamført Autism Diagnostic Observation Schedule-2-kriteriene (ADOS-2). Item fra Autism Mental Status Exam (AMSE) ble benyttet som mål på tilstedeværelse av ulike kjennetegn ved barnas atferd. Øyekontakt, interesse for andre, og peking trer frem som viktige kjennetegn, sammen med repetitiv atferd og språk. Forekomst av oversensitivitet, og uvanlige og/eller altoppslukende interesser fremtrer også som kjennetegn ved gruppen. Resultatene viser at AMSE korrekt identifiserer kjernesymptomer ved autismespekterforstyrrelser, og dermed kan tenkes å bidra til mer korrekt henvisning til spesifikk utredning for autismespekterforstyrrelser. Tidlig diagnose og iverksetting av intervensjoner kan bidra til bedre prognose og livskvalitet for individet. Funnene understøtter AMSEs egnethet til å identifisere barn i en høyrisikogruppe med behov for autismespesifikk utredning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11122
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265en_US
dc.titleHva kjennetegner barn som klassifiseres med autismespekterforstyrrelse med ADOS-2. En deskriptiv studie av kjennetegn ved barn i en høyrisikogruppe utredet for autismespekterforstyrrelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)