dc.contributor.advisor | Øien, Roald | |
dc.contributor.advisor | Eisemann, Martin | |
dc.contributor.author | Ryssdal, Miriam | |
dc.contributor.author | Tomter, Tuva | |
dc.date.accessioned | 2017-06-07T11:53:48Z | |
dc.date.available | 2017-06-07T11:53:48Z | |
dc.date.issued | 2017-05-01 | |
dc.description.abstract | Det går lang tid mellom alder for første symptomer og endelig diagnose ved autismespekterforstyrrelser. Flere studier peker på viktigheten av tidlig screening og diagnostisering av forstyrrelsen for å kunne iverksette riktige tiltak på et tidligst mulig tidspunkt. Denne studien tar utgangspunkt i data fra en høyrisikogruppe i USA med 123 barn i alderen 2 til 13 år utredet for autismespekterforstyrrelser. Det ble utført ordinale regresjonsanalyser for å undersøke hva som kjennetegner de som får autismespekterforstyrrelse jamført Autism Diagnostic Observation Schedule-2-kriteriene (ADOS-2). Item fra Autism Mental Status Exam (AMSE) ble benyttet som mål på tilstedeværelse av ulike kjennetegn ved barnas atferd. Øyekontakt, interesse for andre, og peking trer frem som viktige kjennetegn, sammen med repetitiv atferd og språk. Forekomst av oversensitivitet, og uvanlige og/eller altoppslukende interesser fremtrer også som kjennetegn ved gruppen. Resultatene viser at AMSE korrekt identifiserer kjernesymptomer ved autismespekterforstyrrelser, og dermed kan tenkes å bidra til mer korrekt henvisning til spesifikk utredning for autismespekterforstyrrelser. Tidlig diagnose og iverksetting av intervensjoner kan bidra til bedre prognose og livskvalitet for individet. Funnene understøtter AMSEs egnethet til å identifisere barn i en høyrisikogruppe med behov for autismespesifikk utredning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11122 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-2901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265 | en_US |
dc.title | Hva kjennetegner barn som klassifiseres med autismespekterforstyrrelse med ADOS-2. En deskriptiv studie av kjennetegn ved barn i en høyrisikogruppe utredet for autismespekterforstyrrelser | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |