Digital mobbing - hva er det?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11203Dato
2017-04-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Aders, HildeSammendrag
I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan elever, lærere og foreldre i barneskolen forstår og forholder seg til digital mobbing. Undersøkelsen ble gjort ved at elever i 6. og 7. klasse skrev fortellinger om digital mobbing mens fem lærere og to foreldre i grupper ble intervjuet om temaet. Analysen av elevtekstene og intervjuene viser at det går et skille mellom barne- og voksengenerasjonen i hvordan internett, og dermed digital mobbing forstås. For elevene er internett en naturlig integrert del av hverdagen mens lærere og foreldre skiller mellom sosial aktivitet på internett og «i det virkelige liv». Denne ulike oppfatningen av internett kan medføre at elever, lærere og foreldre ikke legger samme meningsinnhold i begreper når de skal beskrive eller kommuniserer om digital mobbing.
Gjennom alle informantgruppene framkommer det at kommunikasjon er et viktig aspekt for å forebygge og identifisere digital mobbing. Elevene gir konkrete eksempler på hvordan man kan framsnakke hverandre og dermed hjelpe personer som er utsatt for digital mobbing. Lærerne etterlyser en mer håndfast definisjon av digital mobbing. De formidler også at det er hensiktsmessig å ha jevnlige samtaler med elevene slik at defineringen alltid er oppdatert på hva som er aktuelt til gjeldende tidspunkt. Foreldrene mener gode relasjoner i samtale med barna er avgjørende, og at man må gå foran som et godt eksempel i forhold til handlinger på internett.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: