dc.contributor.advisor | Solheim Karlsen, Silje | |
dc.contributor.author | Hausner, Hege | |
dc.date.accessioned | 2017-06-30T11:24:59Z | |
dc.date.available | 2017-06-30T11:24:59Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når lesehastighet og leseforståelse hos en elev er lav på Carlsten leseprøve. I denne studien er det fokusert på lærere som har tatt Carlsten leseprøve på 3.trinn. Formålet med studien var å finne ut hvilke tiltak som ble satt i gang på de ulike trinnene etter at Carlsten leseprøve var tatt. Studien ble gjennomført som et semistrukturert intervju. Det var tre informanter/ pedagoger som fortalte om hvilke tiltak som ble satt i gang for elever som trengte ekstra oppfølging i lesing. Funn i studien viser at elever som har tett oppfølging, tilpasset undervisning, og et tett skole- hjem samarbeid får positiv utvikling, og bedre resultater på Carlsten leseprøve. Videre viser funnene at kontaktlærere som samarbeider tett har flere muligheter for å tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Dette kan bety at det er viktig å organisere undervisningen rundt eleven, og utnytte de ressursene som er i klasserommet for å lese med elevene som trenger det. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11217 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Tiltak | en_US |
dc.subject | Skole- hjem samarbeid | en_US |
dc.subject | Carlsten leseprøve | en_US |
dc.subject | Organisering | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Svakelesere | en_US |
dc.title | Det er du som har lært meg å lese. En kvalitativ studie om hvilke tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når resultatene på Carlsten leseprøve er lav | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |