Show simple item record

dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.advisorJohnsen, Trygve
dc.contributor.authorAntonsen, Vanja Renée
dc.date.accessioned2017-08-18T07:24:03Z
dc.date.available2017-08-18T07:24:03Z
dc.date.issued2017-05-29
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som fremstiller elever i arbeid med geometriske mønster. På bakgrunn av stor interesse i fagområdet algebra og elevers forståelse for det matematiske symbolspråket vil jeg se på problemstillingen: Hvordan kan arbeid med geometriske mønster bidra til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket? Hensikten med studien er å undersøke hvordan elevers resonneringskompetanse kommer til uttrykk gjennom deres arbeid med geometriske mønster, og hvordan arbeidsprosessen kan bidra til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket. Jeg har undersøkt en gruppe på tre elever som arbeider med to forskjellige geometriske mønster, og undersøkelsen kan karakteriseres som en beskrivende enkelcase. Funnene fra analysen viser at elevenes resonneringskompetanse i en høyere grad kommer til uttrykk i arbeid med det første geometriske mønsteret (Fyrsikkmønster 1) sammenlignet med det andre geometriske mønsteret (Fyrstikkmønster 2). I oppgaven - Fyrstikkmønster 1 arbeidet elevene i større grad med gjetninger som var veiledet av intuisjoner og følelser enn de gjorde i oppgaven - Fyrstikkmønster 2, som kan være årsaken til forskjell i funnene. Funnene viser blant annet at deloppgavene i Fyrstikkmønster 1 og Fyrstikkmønster 2, og bruken av fyrstikker som manipulerende gjenstander har bidratt til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11311
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3906
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Algebra/algebraisk analyse: 414en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Algebra/algebraic analysis: 414en_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.titleFra fyrstikkmønster til matematiske symboler. En casestudie av tre elevers arbeid med to forskjellige geometriske mønsteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)