Engstelige og usikre barn og unge. Strukturerte veiledningssamtaler
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11438Date
2017-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Endresen, Elin B.Abstract
Samfunnet byr på økte muligheter og en kan få en oppfatning av at barn og unge stilles overfor andre krav nå enn tidligere. Kravene dreier seg i større grad om prestasjoner, og at en må forholde seg til ulike miljøer. Det er ikke alltid kravene er definerte, men ulike miljø har sine normer. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig for barn og unge å vite hva som fører dem frem til de ulike kravene. Selvtillit refererer til et individs følelse av å kunne noe, og er en subjektiv vurdering av ens selvoppfatning. Når en ikke presterer ut ifra forventningene, vil dette kunne få betydning for hvordan en vurderer seg selv. Ulik atferd kan komme til uttrykk, og en kan havne i en vond sirkel. Det vil være av stor betydning om en opplever støtte i vanskelige situasjoner og opplever at noen ser ens ressurser.
Problemstillingen åpner for å finne svar på om veiledning kan bidra til å styrke engstelige og usikre barn og unges selvtillit. Ved en teoretisk tilnærming blir veiledningsbegrepet, angstbegrepet og begrepet selvoppfatning presentert, før det til slutt analyseres foreliggende forskning som fører oss nærmer inn på kjernen av problemstillingen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: