dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie | |
dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Høiberget, Margrethe Elise | |
dc.contributor.author | Andersen, Ellinor Helene | |
dc.date.accessioned | 2017-09-26T07:38:31Z | |
dc.date.available | 2017-09-26T07:38:31Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er at vi ser behov for forskning på kroppsøvingsfaget på barnetrinnet, og da spesielt hvordan formålet i læreplan til kroppsøving praktiseres. Målsetningen med denne studien er å bidra til økt innsikt om hvordan kroppsøving kan praktiseres som et allmenndannende fag. Vi undersøker hvilke muligheter og utfordringer kroppsøvingslærere står overfor i arbeidet med å fremme livslang bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget. Livslang bevegelsesglede er en del av formålet til kroppsøving, og er beskrevet som en sentral sel av elevers allmenndanning. Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ studie, der vi har intervjuet tre lærere på barnetrinnet som har faglig kompetanse i kroppsøving. Studiens sentrale funn er at kroppsøvingsfagets status må styrkes på flere plan, at variasjon og synliggjøring av læringsmål er forutsetninger som må ligge til grunn, samt at motorisk kompetanse er en viktig grunnmur for å kunne finne glede av være i aktivitet livet gjennom. Dersom statusen til faget heves kan det bidra til at kroppsøvingslærere får større mulighet for å legge til rette for en undervisning som fremmer allmenndannelse og inspirerer til livslang bevegelsesglede. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11533 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | allmenndanning i kroppsøving | en_US |
dc.subject | livslang bevegelsesglede | en_US |
dc.subject | fysisk aktivitet | en_US |
dc.subject | glede av å være i aktivitet | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | «Kroppsøving er liksom ikke så viktig». Kroppsøving som allmenndannende fag. Muligheter og utfordringer for å fremme livslang bevegelsesglede | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |