Show simple item record

dc.contributor.advisorFulsås, Narve
dc.contributor.advisorPötzsch, Holger
dc.contributor.authorStensletten, Ari
dc.date.accessioned2017-09-27T07:58:59Z
dc.date.available2017-09-27T07:58:59Z
dc.date.issued2017-05-31
dc.description.abstractAvhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen. Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning primært gjennom to verker: Digital Games as History som er Adam Chapmans arbeid vedrørende historiespill som et undervurdert verktøy innen historiefaget og Jeremiah McCalls verk, Gaming the Past, som sikter på å introdusere digitale historie¬simulerende spill som verktøy i undervisning. De blir knyttet opp mot kontra¬faktisk historie som er en etablert didaktikk og via det til Læreplanverket. Dette blir igjen brukt i analysen og vurderingen av pilotprosjektet ved bruk av feltarbeidet på Rothaugen. Feltarbeidet inkluderer observasjon, intervju og elevbesvarelser. Feltarbeidet gav blandede resultater grunnet ulike faktorer, og konklusjonen var at historiesimulerende spill i undervisning har mye potensiale, men det krever en del av både læreren og skolen i form av tid og ressurser. Elevene var reflekterte over bruken av spill i undervisning. Videre kan avhandlingen brukes som veiledning til fremtidige prosjekt som ønsker å ta i bruk spill i undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11540
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089en_US
dc.titleDigital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)