Digital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensninger
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11540Date
2017-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Stensletten, AriAbstract
Avhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen.
Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning primært gjennom to verker: Digital Games as History som er Adam Chapmans arbeid vedrørende historiespill som et undervurdert verktøy innen historiefaget og Jeremiah McCalls verk, Gaming the Past, som sikter på å introdusere digitale historie¬simulerende spill som verktøy i undervisning. De blir knyttet opp mot kontra¬faktisk historie som er en etablert didaktikk og via det til Læreplanverket. Dette blir igjen brukt i analysen og vurderingen av pilotprosjektet ved bruk av feltarbeidet på Rothaugen. Feltarbeidet inkluderer observasjon, intervju og elevbesvarelser.
Feltarbeidet gav blandede resultater grunnet ulike faktorer, og konklusjonen var at historiesimulerende spill i undervisning har mye potensiale, men det krever en del av både læreren og skolen i form av tid og ressurser. Elevene var reflekterte over bruken av spill i undervisning. Videre kan avhandlingen brukes som veiledning til fremtidige prosjekt som ønsker å ta i bruk spill i undervisning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: