dc.contributor.advisor | Steensen, Jette | |
dc.contributor.author | Hansen, Kjersti Sofie | |
dc.contributor.author | Hebnes, Susanne | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T08:02:14Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T08:02:14Z | |
dc.date.issued | 2017-05-12 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er en interesse for utviklinga av god seksualitetsundervisning i grunnskolen. Det arbeides politisk med å definere hva en slik undervisning skal innebære i norsk skole. Kunnskapsdepartementet har foreslått at det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring bør romme undervisning i seksualitet, og Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeida en strategi for seksuell helse der denne undervisninga er sentral. Helse- og omsorgsdepartementet benytter begrepet seksualitetsundervisning framfor seksualundervisning, et begrep som har konsensus i Europa. Denne studien søker innsikt i hvordan lærere opplever denne undervisninga i grunnskolen. Gjennom intervju av fire erfaringsrike lærere, løfter vi fram perspektiver vi mener kan bidra til større forståelse av feltet. Lærernes opplevelser belyser områder i teori og forskning som preger dagens diskurs. Temaet seksualitetsundervisning er komplekst, og må forstås i lys av kultur og kontekst. Det kan inneholde ulike emner avhengig av hvilken forståelse man har av begrepet. Våre funn viser at lærerne opplever at skolens styringsdokumenter mangler en tydelig intensjon og en tydelig ansvarsfordeling av de ulike emnene seksualitetsundervisninga kan bestå av. Dagens praksis legger opp til at lærerne selv må tolke innhold og systematikk, noe som fører til usikkerhet blant lærere i dette temaet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11541 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Seksualitetsundervisning | en_US |
dc.subject | Seksualundervisning | en_US |
dc.subject | Seksualitet i skolen | en_US |
dc.subject | Lærerrollen | en_US |
dc.subject | Grunnskole | en_US |
dc.subject | Lærer | en_US |
dc.subject | Kultur | en_US |
dc.subject | Barns seksualitet | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Skolen | en_US |
dc.subject | Seksualitet | en_US |
dc.subject | Læreplanen | en_US |
dc.subject | Begrepsforståelse | en_US |
dc.subject | Intensjon | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Sexuality | en_US |
dc.subject | Seksualitetsopplæring | en_US |
dc.subject | Seksualopplæring | en_US |
dc.title | Seksualitetsundervisning. «Gudene vet hva seksualundervisning egentlig er altså …» | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |