Man må ha flere kaniner i hatten! En lærers måte å tilpasse matematikkundervisningen på
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11548Dato
2017-05-08Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jensen, Ragnhild-EliseSammendrag
Jeg har gjennomført en casestudie der jeg har undersøkt hvordan en bestemt lærer ivaretar elevenes faglige forutsetninger i matematikk gjennom tilpasningene han gjør. I tillegg har jeg undersøkt hvilken oppfatning fem av elevene hans har til faget da jeg mente det var sannsynlig at elevene kom til å ha en positiv holdning dersom de opplevde gode tilpasninger.
Gjennom analysering og drøfting av observasjoner, intervjuer og til dels samtaler, har jeg svart på problemstillingen. Noen av de mest sentrale funnene er at denne læreren utøver det jeg mener er god klasseledelse. Læreren i denne studien bruker PowerPoint og Smart Board hver time, noe som gjør at mye av undervisningen foregår muntlig. Det ser også ut til at måten undervisningen er lagt opp, gjør at elevene får mye individuell tilbakemelding og veiledning. Alle elevene jeg intervjuet mente at matematikk er noe de selv opplever å få til, selv om enkelte ting er utfordrende. Det ser også ut til at alle elevene i denne studien har et positivt syn på matematikk.
Selv om det foregår mye bra i timene, er det likevel noen mangler i selve undervisningen. Gode tilpasninger krever at man jobber variert. Man må rett og slett ha flere kaniner i hatten for å sikre at undervisningen treffer alle elevene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: