Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kirsten
dc.contributor.authorFaukner, Hanne Sletten
dc.contributor.authorWulff, Hanne
dc.date.accessioned2017-09-27T12:18:25Z
dc.date.available2017-09-27T12:18:25Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractLæreplanen vektlegger elevaktive arbeidsformer og skapende arbeid. Samtidig opplever vi at drama som læringsform brukes lite i undervisningen. Vi tenker dette blant annet skyldes mangel på dramafaglig kompetanse blant lærere. Målsettingen med denne studien har derfor vært å øke vår egen kompetanse. Forskning viser at dramaforløp som læringsform skaper engasjement og begeistring hos elevene. Med bakgrunn i dette ønsket vi å undersøke hvordan lærere kan bruke dramaforløp for å fremme elevenes engasjerte medvirkning i en estetisk læreprosess. Vi har gjennomført et aksjonsforskningsprosjekt hvor vi har brukt oss selv, dramafaglig veileder, lærere og deres elever som informanter. Hovedtyngden av vår empiri kommer fra observasjoner og refleksjonssamtaler. Datamaterialet er analysert gjennom en åpen koding. Vi har først delt inn to hovedkategorier som ser på muligheter og utfordringer ved bruk av dramaforløp. Deretter deler vi videre i underkategorier. Kategoriene får frem de sentrale funnene i vår studie, blant annet at elevene må tro på fiksjonen og bli emosjonelt engasjert i fortellingen og karakterene i den. Læreren må være åpen for elevenes forslag, og de må føle at deres innspill er viktige. Strukturen i forløpet og innad i læringsformene må være gjennomtenkt og tydelig for elevene. Samtidig er det viktig at læreren er villig til å gi slipp på noe av planen når det dukker opp spontane muligheter for verdifull læring. Å inkludere improvisasjon og aktiv handling viser seg å være spesielt virkningsfullt for å fremme engasjement og medvirkning hos elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11552
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectDramaforløpen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.subjectEngasjementen_US
dc.subjectEstetisk erfaringen_US
dc.subjectUtforskendeen_US
dc.subjectSkapende læringen_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectElevaktiv læringen_US
dc.subjectSosialkonstruktivismeen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleAv og til er det greit å stå i bussen. Dramaforløpets muligheter for å fremme elevmedvirkningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)