dc.contributor.advisor | Jakhelln, Rachel Elise | |
dc.contributor.author | Sivertsen, Robin Hilmarsen | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T12:26:30Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T12:26:30Z | |
dc.date.issued | 2017-05-16 | |
dc.description.abstract | Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang.
I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan foregå.
Jeg har fått tilgang til rutiner for overgang i Tromsø kommune, og har gjort en deduktiv analyse av disse, for å undersøke om rutinene bidrar til å bevare forskjellige former for kontinuitet, som jeg legger til grunn for en trygg og god overgang.
Jeg har gjennomført intervjuer med fire forskjellige rektorer, der to jobber på barneskole og to jobber på ungdomsskole. Rektorene jeg intervjuet jobbet på skoler med tilhørighet til hverandre, som vil si at barneskolene jeg var på, sender elever til ungdomsskolene jeg var på. Jeg hadde et ønske om å få perspektivet til rektorer på begge skoleslag, for å danne meg et mer nyansert bilde av hvordan overgangen oppleves av de som jobber direkte med den.
Intervjuene danner grunnlaget for diskusjonen i oppgaven. Analysen av rutinene, og teorien, brukes for å belyse funn, drøfte prosessen og for å prøve å skape et teoretisk bilde av funnene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11555 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Overgang | en_US |
dc.subject | Rutiner | en_US |
dc.subject | Trygg | en_US |
dc.subject | God | en_US |
dc.subject | Utviklingspsykologi | en_US |
dc.subject | Analyse | en_US |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.subject | Organisasjoner | en_US |
dc.subject | Skole | en_US |
dc.title | Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |