Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.authorSteinsvik, Laila
dc.date.accessioned2017-09-27T12:28:33Z
dc.date.available2017-09-27T12:28:33Z
dc.date.issued2017-05-21
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: «Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse i en elevaktiv undervisningssituasjon?» Min erfaring er at lærere gjerne arbeider med begreper i små, fragmenterte deler, og jeg ville se på hvordan en kan jobbe med det mer integrert. Jeg gjorde et feltarbeid der jeg ga elevene problembaserte oppgaver for å motivere til diskusjon. Jeg konkluderte med at jeg som lærer kan legge til rette for diskusjon mellom elevene. En måte å gjøre det på, er å la elevene oppleve en kognitiv konflikt, fordi det motiverer dem til å diskutere seg frem til en løsning. Jeg må også sørge for å gi elevene nok tid til å bearbeide begrepene, slik at definisjonen blir bred nok til å omfavne alle deler av begrepet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11556
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectbegrepsforståelseen_US
dc.subjectbegrepen_US
dc.subjectgeometrien_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectmellomtrinneten_US
dc.subjectdiskusjonen_US
dc.title«Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)