dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.advisor | Pettersen, Geir Olaf | |
dc.contributor.author | Steinsvik, Laila | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T12:28:33Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T12:28:33Z | |
dc.date.issued | 2017-05-21 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål:
«Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse i en elevaktiv undervisningssituasjon?»
Min erfaring er at lærere gjerne arbeider med begreper i små, fragmenterte deler, og jeg ville se på hvordan en kan jobbe med det mer integrert. Jeg gjorde et feltarbeid der jeg ga elevene problembaserte oppgaver for å motivere til diskusjon. Jeg konkluderte med at jeg som lærer kan legge til rette for diskusjon mellom elevene. En måte å gjøre det på, er å la elevene oppleve en kognitiv konflikt, fordi det motiverer dem til å diskutere seg frem til en løsning. Jeg må også sørge for å gi elevene nok tid til å bearbeide begrepene, slik at definisjonen blir bred nok til å omfavne alle deler av begrepet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11556 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | begrepsforståelse | en_US |
dc.subject | begrep | en_US |
dc.subject | geometri | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | mellomtrinnet | en_US |
dc.subject | diskusjon | en_US |
dc.title | «Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |