Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorSæbø, Mariell Bergh
dc.contributor.authorJessen, Ann Karoline
dc.date.accessioned2017-09-27T12:40:05Z
dc.date.available2017-09-27T12:40:05Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractMålsetningen med denne avhandlingen er; å bidra med en innsikt i hvordan distriktsskoler kan samarbeide for å forhindre nedleggelse. Vi ser på hvordan distriktsskoler utfører samarbeid og hvilke hjelpemidler som brukes. Det profesjonsfaglige fokuset er på samarbeidet mellom distriktsskoler, lærere, og elever. Vi har forsket på temaet gjennom en kvalitativ studie, der vi intervjuet fire ansatte ved ulike skoler. Videre er datamaterialet analysert gjennom en temasentrert analyse. Som en del av studiens funn har vi funnet ut at et samarbeid mellom skoler kan være vanskelig å organisere, men at det kan være med på å øke lærerressursene ved skolen, samt bidra til økt sosial kompetanse blant elevene. Samarbeidet kan påvirke nedleggelse av en skole både positivt og negativt. Hvis samarbeidet er godt, kan det være at kommunene ser dette som en grunn for nedleggelse/sammenslåing eller det kan være at de ser at skolene sparer ressurser gjennom å samarbeide og dermed stanser nedleggelsen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11558
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectDistriktsskoleen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectNedleggelseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.title"Distriktsskoler er hjerte i bygda". Om samarbeid mellom distriktsskoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)