dc.contributor.advisor | Jakhelln, Rachel Elise | |
dc.contributor.author | Eidesen, Ann-Charloth Norum | |
dc.contributor.author | Sodefjed, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T12:44:23Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T12:44:23Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Målet med dette forskningsprosjektet er å bidra til økt fokus og forståelse av evnerike elever i skolen. Prosjektet er en kvalitativ studie, der vi har benyttet oss av kvalitative intervju, med observasjon som supplerende metode. Vi har tatt for oss forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere identifisere evnerike elever og tilrettelegge undervisningen for dem?», hvor vi har intervjuet lærere og rektorer for å få frem deres erfaringer omkring temaet. Våre funn fra våre kvalitative intervju viser at det er mye usikkerhet rundt begrepet «evnerike elever», og at det ikke finnes en felles praksis for hvordan vi som lærere kan identifisere og tilrettelegge undervisningen for de evnerike. Samtidig viser funnene våre at de evnerike elevene ikke er en homogen gruppe elever, og at det derfor kan være vanskelig å oppdage dem før det er for sent. Å ikke identifisere de evnerike elevene kan ha ulike konsekvenser, i verste fall psykiske vansker. Vi har ut ifra relevant teori gjort rede for et mangfold av begreper, hvor dette mangfoldet kan skape forvirring omkring hvem de evnerike elevene er. Gjennom dette prosjektet har vi diskutert prosessen fra identifisering til tiltak. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11559 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Evnerike elever | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Stort læringspotensial | en_US |
dc.subject | Læringsmiljø | en_US |
dc.subject | Identifisering | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | De "klarer seg selv". Om å identifisere og tilrettelegge undervisning for evnerike elever | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |