dc.contributor.advisor | Rørnes, Karin | |
dc.contributor.author | Johansen, Monica Berg | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T12:52:22Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T12:52:22Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteravhandlingen er samarbeid mellom skole og hjem, der jeg spesielt har undersøkt de faktorene som kan fremme eller hemme samarbeidsrelasjonen. I min studie har jeg undersøkt forskningsspørsmålet: Hvilke faktorer anser foreldre og lærere som betydningsfulle i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt samarbeid? Ved hjelp av kvalitativ metode har jeg gjennomført gruppeintervju med både lærere og foreldre, og dermed fått to perspektiver på tematikken. Noen av forskningens sentrale funn er at både foreldre og lærere anser forventningsavklaring, mangfold og maktforholdet mellom skole og hjem som betydningsfulle faktorer. Forventningsavklaring tidlig i samarbeidsrelasjonen er en viktig faktor for å kunne skape et godt samarbeid, og funnene viser at både foreldrene og lærerne har svært ulike forventninger til samarbeidet. Informantene diskuterte både foreldremangfoldet og lærermangfoldet, og hvordan dette påvirker samarbeidet mellom skole og hjem. Foreldrene i skolen er en mangfoldig gruppe, og ikke alle foreldre kan møtes på samme måte. Lærermangfoldet viser seg i størst grad gjennom lærernes ulike samarbeidspraksis. I tillegg ble maktforholdet mellom skole og hjem drøftet. Her viser foreldrene en stor tillitt til skolen og lærerne, og de opplever å ha liten grad av innvirkning på barnas skolegang. Disse faktorene ble utgangspunktet for andre del av forskningsspørsmålet, der jeg ønsket å undersøke hvordan læreren kan tilrettelegge for et godt samarbeid. Jeg har sett at forventningsavklaring, holdninger og arbeid på organisasjonsnivå er viktige grep skolen og læreren kan ta for å unngå at det oppstår en negativ og utfordrende samarbeidsrelasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11561 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | skole-hjem samarbeid | en_US |
dc.subject | foreldremangfold | en_US |
dc.subject | partnerskap | en_US |
dc.subject | lærermangfold | en_US |
dc.subject | forventninger | en_US |
dc.subject | holdninger | en_US |
dc.subject | makt | en_US |
dc.subject | medbestemmelse | en_US |
dc.subject | foreldreperspektiv | en_US |
dc.subject | lærerperspektiv | en_US |
dc.title | Samarbeid mellom skole og hjeM. Utfordringer og muligheter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |