dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Frydenlund, Tobias | |
dc.contributor.author | Mathiassen, Julian V. | |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T10:20:02Z | |
dc.date.available | 2017-09-29T10:20:02Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å kunne svare på dette var det også nødvendig å finne ut hvordan muntlig eksamen gjennomføres. Problemstillingene ble undersøkt gjennom en teoretisk fortolkende casestudie, der fire lærere ble intervjuet. For å bedre innsikten i hvordan eksamen gjennomføres, ble også flere dokumenter tilknyttet eksamen analysert.
Studien har tatt utgangspunkt i Schoenfelds (2007c) diskusjon om vurdering av matematisk kompetanse. Datamaterialet ble hovedsakelig analysert med utgangspunkt i kompetanserammeverket til Niss et al. (2002), men har også blitt belyst av blant annet kompetanserammeverket til Kilpatrick et al. (2001).
Resultatene av denne undersøkelsen viser at lærerne vektlegger vurdering av elevenes resonnementskompetansen og symbol- og formalismekompetanse slik beskrevet av Niss et al. (2002), og begrepsforståelsen slik beskrevet av Kilpatrick et el. (2001). Lærerne omtaler flere særegne vurderingsmuligheter som fremkommer på muntlig eksamen. Disse er hovedsakelig tilknyttet validering av lærernes vurdering, og mulighetene man har til å få innsyn i deler av elevers kompetanse som ikke fremkommer på skriftlige tester. Resultatene antyder også at lærerne mener de vurderer det samme på muntlig eksamen og skriftlige tester. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11580 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |