dc.contributor.advisor | Sæther, Kari-Anne | |
dc.contributor.author | Michaelsen, Helle | |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T10:26:50Z | |
dc.date.available | 2017-09-29T10:26:50Z | |
dc.date.issued | 2017-05-12 | |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne problematikken ved å arbeide systematisk med dette i forkant av en skriveøkt for å se om det utgjorde en forskjell. Løsningen ble å arbeide med ordbank og andre støttestrukturer. Prosjektet omhandler arbeid med ord og støttestrukturer og hvordan dette arbeidet påvirker flerspråklige elevers tekster.
Datamaterialet i prosjektet består av tolv elevtekster skrevet av seks flerspråklige elever på 4. og 8. trinn. Seks av tekstene er skrevet uten et spesielt fokus på ord i forkant av skriveøkten, mens de neste seks tekstene ble skrevet etter at elevene hadde brukt to skoletimer til å arbeide med ord og støttestrukturer i forkant av skriveøkten. Jeg vil sammenligne to tekster av samme elev, og se om konteksten, altså om arbeid med ord og støttestrukturer har hatt påvirkning på tekstene, og i så fall hvilken påvirkning.
I undersøkelsen er elevtekstene blant annet analysert med utgangspunkt i tre av Goldens (2014) fire ulike ordforståelser: formell, semantisk og pragmatisk ordforståelse. Elevtekstene fra noen av elevene er også sett i lys av Jim Cummins begreper om BICS og CALP eller hverdagsspråk og fagspråk. Vygótskijs teori om den proksimale utviklingssone og Bruners teori om stillasbygging er gjennomgående i flere deler av masteroppgaven.
Resultatet fra undersøkelsen viser at arbeid med ord og støttestrukturer kan resultere i en lengre tekst og et mer variert språk. Samtidig som analysen viser at arbeid med ord og støttestrukturer kan være nyttig for noen, viser den også at støttestrukturer kan by på ekstra utfordringer for andre. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11581 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Ord | en_US |
dc.subject | Begreper | en_US |
dc.subject | Samhandling | en_US |
dc.subject | Skriving | en_US |
dc.subject | Bics og calp | en_US |
dc.subject | Lev Vygótskij | en_US |
dc.subject | Jerome Bruner | en_US |
dc.subject | Jim Cummins | en_US |
dc.subject | Språklig mangfold | en_US |
dc.subject | Støttestruktur | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Allmenn språkvitenskap og fonetikk: 011 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::General linguistics and phonetics: 011 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | "Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |