Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorHøier, Jørgen Bergh
dc.contributor.authorNorberg, Håkon
dc.date.accessioned2017-09-29T12:06:01Z
dc.date.available2017-09-29T12:06:01Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske refleksjoner omkring bruk av film i samfunnsfagundervisningen, elevenes opplevde læringsutbytte samt lærernes vurdering av elevenes læringsutbytte av å se film i samfunnsfaglig undervisningskontekst. Oppgaven baserer sin tilknytning til teori på teoretiske perspektiver fra flere ulike forfattere, som Ola Svein Stugu, Erik Lund og Gunn Imsen. Den amerikanske utdanningsforskeren og teoretikeren John Goodlad har utformet ulike elementer av læreplanen som brukes i denne oppgaven for å undersøke og sammenligne lærernes didaktiske arbeid i undervisningen med læreplanens føringer og elevens oppfatninger av undervisningen. Prosjektet bygger på empiri innsamlet gjennom bruk av både kvantitative og kvalitative metoder, i form av spørreskjema og intervju. Empirien vi benytter oss av i oppgaven omhandler sitater fra elever og lærere om elevenes opplevde læringsutbytte og lærernes vurdering av elevenes læringsutbytte. Resultatene viser at elevene og lærerne er svært reflekterte omkring didaktiske hensyn ved bruk av film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Film anerkjennes av både elever og lærere som et læringsverktøy med potensiale for godt læringsutbytte. Likevel kommer det av prosjektet frem at film anvendes svært lite som et verktøy for å bedrive kildekritisk tenkning. Det kommer også frem at elevene opplever at film anvendes for lite i samfunnsfaglig undervisning, til tross for filmens anerkjente potensiale for læring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11586
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleFilm som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)