Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Bjørn-Henrik
dc.contributor.authorHøie, Ulf
dc.date.accessioned2017-09-29T12:43:57Z
dc.date.available2017-09-29T12:43:57Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «Hvordan mener lærere i innføringsklasser at nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag? Hvilke didaktiske hensyn mener de bør foretas når elevene ikke kan språket og har et mangfold av forskjellige bakgrunner?» Undersøkelsen benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. Jeg observerte tre skoletimer i de tre forskjellige nivåene klassene var delt i og intervjuet fem lærere som alle underviste samfunnsfag i innføringsklasser. Funnene mine indikerer at lærerne mener at undervisningen i svært stor grad bør tilpasses elevenes ulike forutsetninger. De mener at språkundervisning også bør være en sentral del av samfunnsfaget. Det å styrke elevene i både norsk og morsmål gjør dem bedre rustet til å lære fag og derfor kombineres språk- og fagundervisning i det daglige. Et annet funn jeg gjorde var at lærerne vektlegger de delene av samfunnsfaget som kan hjelpe elevene i integreringen i det norske samfunnet. Fagdisiplinen samfunnskunnskap og kunnskaper om norsk kultur og norske verdier blir derfor prioritert. Lærerne mener at det er viktig at undervisningen bidrar til å gjøre elevene til gode samfunnsdeltakere, selv om dette ikke omfattes av den overordnede målsettingen for innføringstilbudene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11593
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectinnføringstilbuden_US
dc.subjectmigrasjonen_US
dc.subjectintegreringen_US
dc.subjectsamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectspråken_US
dc.subjectkulturen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleUndervisning om et nytt samfunn. Et kvalitativt studie om hvordan nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)