Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorBelt, Karoline
dc.date.accessioned2017-10-02T08:22:58Z
dc.date.available2017-10-02T08:22:58Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn det undervises på og (3) antall studiepoeng i naturfag?”. Oppgaven bygger på en deduktiv tilnærming hvor jeg gjennom ulike teorier rundt formativ vurdering har utformet en spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble gjennomført blant naturfaglærere som deltok på en konferanse i Tromsø og til sammen 61 lærere responderte på spørreskjema. God formativ vurdering skal besvare tre viktige spørsmål: (1) ”Hvor skal eleven?”, (2) ”Hvor er eleven nå i forhold til målene?” og (3) ”Hvordan kan eleven jobbe videre for å oppnå ønsket mål?” (Hattie & Timperley, 2007). Resultatene viste at mange lærere i stor grad bruker ulike aspekter knyttet til formativ vurdering i praktisk arbeid i naturfag. Særlig viste lærerne seg å ha fokus på læringsmål, som knytter seg mot det første formative spørsmålet. I tillegg er elevenes rolle viktig i formativ vurdering (Black, Harrison, Lee, Marshall & Wiliam, 2003; Wiliam, 2011). Her viste det seg at de fleste lærerne i liten grad la til rette for elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i praktisk arbeid i naturfag. Resultatene i denne undersøkelsen kan tyde på at lærere med lengre undervisningserfaring i større grad bruker formativ vurdering i praktisk arbeid i naturfag. Det viste seg at lærere på småtrinnet (1.-4. trinn) skåret signifikant lavere på vurderingspraksis enn lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Det ble ikke gjort tydelige funn på variasjoner i vurderingspraksis for lærere med mellom 0 og 60 studiepoeng i naturfag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11600
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectNaturfagdidaktikken_US
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectFormativ vurderingen_US
dc.subjectVurdering for læringen_US
dc.subjectUnderveisvurderingen_US
dc.subjectPraktisk arbeiden_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleHvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)