dc.contributor.advisor | Pettersen, Geir Olaf | |
dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Verstad, Andrej Levin Tørkel | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T08:26:08Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T08:26:08Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Programmering + matematikk = sant? Er en casestudie som ser på overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget. Programmering valgfag innføres som en prøveordning i ungdomsskolen, der det hevdes flere tilknytninger til matematikkfaget.
Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i teorien rundt situert kognisjon, samt det Hierbert og Lefevre (1986) beskriver som konseptuell og prosedyrebasert kunnskap. Dette for å se hvordan forbindelser kan skapes mellom matematikkfaget og programmeringsfaget. Begrepet algoritme trekkes frem, både i matematikken og i programmeringsfaget, som er sentralt i studien. Ved at elevene programmerer kommer begrepet algoritmisk tankegang frem i oppgaven, der problemløsning gjør seg sentralt. I denne sammenheng har jeg valgt å trekke inn Polyas (1971) problemløsningsprosess, samt problemløsning og modellering fra Lesh og Zawojewski (2007). Prosjektet baserer seg på programmeringsspråket Scratch.
For å kunne svare på i hvilken grad det eksisterer en overføringsverdi, ble datainnsamlingen delt opp ut fra rammeverket intended, enacted og attained fra til Stein et al (2007). Jeg benyttet meg av observasjon og intervju som metode for datainnsamling. Studien ble gjennomført på en programmeringsklasse, der det ble trukket ut 12 informanter, over en varighet på fire måneder.
I datamaterialet kommer det frem en overføringsverdi til matematikkfaget, gjennom problemløsingsprosessen som tar sted i rundt det å lage programmeringskode. Denne prosessen kalles algoritmisk tankegang. På bakgrunn av denne prosessen gjør flere av elevene viktige forbindelser mellom matematikkfaget og programmeringsfaget, både med tanke på innhold or arbeidsmåter. Videre kommer det frem at samarbeid gjør seg gjeldene i valgfaget, noe flere av elevene fremhever verdien av. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11601 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Algoritme | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Algoritmisk tankegang | en_US |
dc.subject | Programmering | en_US |
dc.subject | Scratch | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Programmering + Matematikk = Sant? En casestudie om overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |