dc.contributor.advisor | Karlsen, Solveig | |
dc.contributor.advisor | Killengreen, Siw Turid | |
dc.contributor.author | Østgård, Vegard | |
dc.contributor.author | Jensen, Sander | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T09:15:54Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T09:15:54Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne studien omhandler naturfagslærernes vurderingspraksiser. Med dette menes hvilke vurderingsformer som benyttes og hvilke tilpasninger lærerne gjør knyttet til en vurderingssituasjon. I tillegg tar studien for seg hva lærerne tester i naturfaget og hva vurderingen tar utgangspunkt i. Studien tar i bruk kvalitative intervjuer for å belyse temaet fra lærernes perspektiver, og tar utgangspunkt i deres yrkeshverdag og erfaringer.
Funn i studien viser at naturfagslærernes vurderingspraksis tar utgangspunkt i kompetansemålene i LK-06. Funnene viser også at naturfagslærerne tester og vurderer elevene ved bruk av forskjellige vurderingsmetoder. Studien viser også at vurderingen avdekker ulikt. Med dette menes at lærerne tester elevene på alt fra enkle faktakunnskaper til mer forståelsesbasert kompetanse. Studien viser en liten forskjell på naturfagslærernes vurderingspraksis ut fra hvilket klassetrinn de underviste på. Lærerne på ungdomstrinnet avdekket i større grad forståelsesbasert kompetanse hos elevene, enn det naturfagslærerne på mellomtrinnet gjorde. Dette kan ha en sammenheng med mellomtrinn-lærernes hektiske arbeidshverdag med undervisning og vurdering i mange fag. Men også at elevene på ungdomstrinnet er mer modne og av den grunn kan se flere sammenhenger og har dypere forståelse av naturfaget.
Studien belyser også lærernes ønske om å skape mestring hos elevene gjennom å ha vurderingssituasjoner tilpasset elevenes ulike faglige nivåer. Dette er viktig for at flest mulig elever skal kunne oppnå formålet med naturfaget. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11603 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | Naturfag | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.subject | Forståelse | en_US |
dc.subject | Kunnskap | en_US |
dc.subject | Tid | en_US |
dc.title | Lærernes vurderingspraksis i naturfag. En kvalitativ studie av naturfaglærernes valg av vurderingsmetoder | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |