Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.authorØstgård, Vegard
dc.contributor.authorJensen, Sander
dc.date.accessioned2017-10-02T09:15:54Z
dc.date.available2017-10-02T09:15:54Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractTemaet for denne studien omhandler naturfagslærernes vurderingspraksiser. Med dette menes hvilke vurderingsformer som benyttes og hvilke tilpasninger lærerne gjør knyttet til en vurderingssituasjon. I tillegg tar studien for seg hva lærerne tester i naturfaget og hva vurderingen tar utgangspunkt i. Studien tar i bruk kvalitative intervjuer for å belyse temaet fra lærernes perspektiver, og tar utgangspunkt i deres yrkeshverdag og erfaringer. Funn i studien viser at naturfagslærernes vurderingspraksis tar utgangspunkt i kompetansemålene i LK-06. Funnene viser også at naturfagslærerne tester og vurderer elevene ved bruk av forskjellige vurderingsmetoder. Studien viser også at vurderingen avdekker ulikt. Med dette menes at lærerne tester elevene på alt fra enkle faktakunnskaper til mer forståelsesbasert kompetanse. Studien viser en liten forskjell på naturfagslærernes vurderingspraksis ut fra hvilket klassetrinn de underviste på. Lærerne på ungdomstrinnet avdekket i større grad forståelsesbasert kompetanse hos elevene, enn det naturfagslærerne på mellomtrinnet gjorde. Dette kan ha en sammenheng med mellomtrinn-lærernes hektiske arbeidshverdag med undervisning og vurdering i mange fag. Men også at elevene på ungdomstrinnet er mer modne og av den grunn kan se flere sammenhenger og har dypere forståelse av naturfaget. Studien belyser også lærernes ønske om å skape mestring hos elevene gjennom å ha vurderingssituasjoner tilpasset elevenes ulike faglige nivåer. Dette er viktig for at flest mulig elever skal kunne oppnå formålet med naturfaget.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11603
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectKunnskapen_US
dc.subjectTiden_US
dc.titleLærernes vurderingspraksis i naturfag. En kvalitativ studie av naturfaglærernes valg av vurderingsmetoderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)