dc.contributor.advisor | Folkenborg, Håkon Rune | |
dc.contributor.author | Andreassen, Susann Grung | |
dc.date.accessioned | 2017-05-12T05:07:05Z | |
dc.date.accessioned | 2017-11-01T10:45:14Z | |
dc.date.available | 2017-11-01T10:45:14Z | |
dc.date.issued | 2016-11-01 | |
dc.description.abstract | Et dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet mitt. Problemstillingen lyder slik: Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013?
I dette prosjektet brukte jeg dokumentanalyse om metode. Disse seks siste revideringene av læreplanverket ble valgt ut på grunn av sammenslåingen av disiplinene samfunnskunnskap, historie og geografi til et fag og innføringen av grunnskolen. Denne sammenslåingen skjedde sammen med M71. I analysen har jeg sammenlignet tematikkene fra alle de utvalgte læreplanverkene for å vise en trend hvor læreplanverkets samtid preger tematikkene i læreverkene. Revideringene tyder på at skolemyndighetene ikke er tilfreds med det læreplanverket som er gjellende og ønsker endringer.
Det er flere interessant funn i vektlegging av tematikk i læreplanverkene, men et skiller seg ut. Gjennom analysen av læreplanverkene kommer det frem at det temaet som holder seg konsist gjennom alle læreplanene er tematikken som omhandler samene. Både presiseringen og formuleringen om samene har holdt jeg svært stabile gjennom revideringen av læreplanen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11697 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Læreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |