Blar i tittel Mastergradsoppgaver i pedagogikk
Viser treff 21-40 av 186
-
Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om ... -
Den hjerneoperertes syn på et godt liv. En personlig historie om livet med kognitive senskader etter hjernesvulstoperasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Endringsvilje er en sentral del av menneskers liv. Både på et personlig og kollektivt plan. Vi må kunne tilpasse, lære og være fleksibel for å skape en bedre hverdag. I særlig grad gjelder vilje til endring i periode etter sykdom. Det har gjennom flere tiår kommet stadig mer forskning som tilsier at sykdom ikke bare kan ses fra et klinisk perspektiv, men må også forstås som en større helhet. I min ... -
Den kompetente praksisveileder. En kvalitativ studie av veilederes opplevelse av egen kompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av veiledere i skolens opplevelse av egen veilederkompetanse. Oppgaven ser på hvordan praksisveiledere opplever sin kompetanse i begynnelsen av en videreutdanning i veiledningspedagogikk, og hvordan de opplever at denne kompetansen utvikler seg i løpet av utdanningen. Oppgaven bygger empirisk på intervjusamtaler med fire veiledere som tar denne ... -
"Det er ikke bare en fonologisk vanske, men en større vanske i det språklige systemet." En kvalitativ studie om logopeders kliniske arbeid med førskolebarn som er tilmeldt på grunn av fonologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Bakgrunn: Fonologiske vansker blir ofte sett på som en forløper til dysleksi, og stimulering av fonologisk bevissthet har blitt ansett for å virke forebyggende for at dysleksien får utvikles. I tillegg sees andre språkvansker hos barn som senere får dysleksi. Hensikt: Målet med denne oppgaven var å få tak i logopeders opplevelse av å arbeide med fonologiske vansker og andre språkvansker som kan ... -
«Det er kanskje sånn vi alltid har vært på universitetet.» En kvalitativ studie av pedagogisk endringsarbeid i to akademiske fagmiljøer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påpekte en rekke pedagogiske utfordringer i norsk høyere utdanning. Ved Universitetet i Bergen er fagmiljøene for engelsk og biovitenskap piloter i et redesignprosjekt, hvor undervisere lærer pedagogisk teori og videreutvikler bachelorprogrammene sine. Med støtte fra et pedagogisk ressurssenter, UiB læringslab, gjennomfører ... -
"Det er veldig vanskelig å lande ting, når det gjelder språket, og mennesket." - En kvalitativ studie om fire logopeders erfaring med tiltak for barn med spesifikke språkvansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)Denne oppgaven omhandler en kvalitativ studie av logopeders erfaring med spesifikke språkvansker, med fokus på tiltak. Oppgaven ble belyst gjennom problemstillingen: ”Hvilke erfaringer har logopeder med tiltak for barn med spesifikke språkvansker?”. Metoden som brukes for å besvare studien er kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene ble gjennomført med en semistrukturert form, og det ble i den ... -
Det grenseløse samfunn : en komparativ undersøkelse av to kunnskapsregimer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-01)Hovedproblemet i oppgaven er hvorfor uroen i skolen i forhold til uønsket atferds synes å øke samtidig med at stadig nye profesjoner gjør sitt inntog i skolen. Vi kan derfor spørre om det er en sammenheng mellom uønsket atferd og det økende antall ”eksperter” som foreldre, barn og lærere må forholde seg til i skolen. Har det noe å gjøre med at ekspertkunnskap, bygd på vitenskapelige modeller, ikke ... -
Det stille barnet "Det var jo det som var problemet, vi fikk ikke respons". Hva kan jeg finne av beskrivelser i foreldreintervju og i barnas journaldokumenter av kjennetegn, som kan gi mistanke om språkvansken utviklingsmessig verbal dyspraksi?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Masteroppgaven omhandler en lavfrekvent språkvanske som heter utviklingsmessig verbal dyspraksi. Målet var å gi meg selv og andre kunnskap om kjennetegn på språkvansken. Utviklingsmessig verbal dyspraksi er en nevrologisk tale lyd vanske som vises fra barndom av. Det handler om at presisjon og konsistens av bevegelser underliggende tale er svekket. Vansken har ukjent årsak. Hovedsvekkelsen til ... -
Det trygge og inkluderende fellesskap. En kvalitativ studie i et alternativt skoletilbud
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)I avhandlingen undersøkes det hvordan en alternativ skole tilrettelegger opplæringen for elever som ikke helt mestrer elevrollen i normalskolen. Evner ikke grunnskolen å gi elevene tilstrekkelige ferdigheter til å møte storsamfunnet, vil det kunne medføre en negativ spiral for elevene. Tematisk vil jeg berøre forberedelsen til storsamfunnet, men dette er ikke en del av forskningsspørsmålene. ... -
"Det va krig og æ va uskyldig sivilbefolkning" : anorexia nervosa i lys av Merleau-Pontys filosofi om den levde kroppen og anorektikeres metaforer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004)Mitt prosjekt kan sies å være delt i to, hvorav den første er den forskningsmessige (empiriske) delen av oppgaven og den andre er den teoretiske delen. Det første er at jeg ønsker å se og forstå anoreksi gjennom den anorektiske levde kroppens erfaring ved å studere et visst antall anorektikeres erfaring. Dette gjøres ved 2 egne intervju og 4 skriftlige kilder. Det andre er å se og forstå anoreksi ... -
Det viktigste for meg er å kunne kommunisere. En kvalitativ undersøkelse av noen voksne med medfødte talevansker om hva som må være til stede for at en samtale skal oppleves som god for personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)En kvalitativ undersøkelse av noen voksne med medfødte talevansker om hva som må være til stede for at en samtale skal oppleves som god for personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. -
Developing intercultural competence through cultural diversity at school
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Modern processes of globalization and an increased international mobility have led to numerous and various contacts with people from different cultures. The following thesis discusses the topic of intercultural competence with emphasis on cultural diversity. The thesis follows a hypothetical assumption that cultural diversity in classrooms has positive influence on children and is generally beneficial ... -
Devised teater metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)Sammendrag Denne studien undersøker devised teater som metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole. Oppgaven har et overordnet forskningsspørsmål: Hvordan kan metodologi og metoder fra devised teater bidra til utvikling av kreativitet i læreres samarbeid i videregående skole? For å få data til å svare på forskningsspørsmålet ble det utviklet og ... -
«Diagnose gutt?» En feltstudie fra en «Gutteskole», med vekt på pedagogisk og organisatorisk tilrettelegging for gutters opplevelse av faglig og sosial mestring i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)Problemstillingen for denne Masteravhandlingen er: Hvilke pedagogiske og organisatoriske tilrettelegginger kan være med på å fremme gutters opplevelse av faglig og sosial mestring i skolen. For å besvare dette spørsmålet gjennomførte jeg en feltstudie ved en skole som er godt tilrettelagt for gutters læring og trivsel. Gjennom feltstudien vekslet jeg mellom deltakende observasjon, passiv observasjon, ... -
Diskusjonsforum på nett i sykepleierutdanningens praksisveiledning. En kvalitativ studie av kjennetegn ved deltakelse, opplevelser og muligheter for forbedring.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et diskusjonsforum brukt i praksisveiledning av sykepleierstudenter. Hensikten med studien har vært å undersøke kjennetegn på deltakelse og opplevelsen av å delta i et diskusjonsforum, samt mulige forbedringsområder for utvikling av forumet. Analysen av tekstene fra diskusjonsforumet og to fokusgruppeintervjuer viser i store trekk følgende: Studentenes ... -
Distriktskvinner i høyere utdannelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Studien er en kvalitativ undersøkelse om voksne kvinnelige studenter, som har valgt å ta høyere utdanning -tross et hektisk familieliv. Problemstillingen vil finne ut hva det betyr for kvinnen og familien at hun tar høyere utdannelse i voksen alder. Empirien er hentet fra ei bygd i Nord-Norge, og informantene består av fem kvinner, to mødre og to partnere/ektefeller. Kvinnene i undersøkelsen kommer ... -
Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumentene som bidro til hvordan dybdelæringsbegrepet blir beskrevet, definert og anvendt i læreplanverket. ... -
Dysfagi og tverrfaglig samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilken måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-30)Studiet omhandler dysfagi og tverrfaglig samarbeid.. Det er en kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilke måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. Dette er et studie gjort på et rehabiliterings senter. Hovedmålet med undersøkelsen var å finne ut hvilke kompetanse de andre profesjonene har om emnet, og ... -
Dysleksi i høyere utdanning. En kvalitativ studie av fire studiesteders tilrettelegging og to studenters erfaringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)I denne studien har jeg undersøkt hvordan fire universiteter og høyskoler tilrettelegger for studenter med dysleksi og hvordan to studenter opplever tilrettelegging der de studerer. Jeg analyserte de fire lærestedenes hjemmesider og intervjuet to studenter som har dysleksi. Resultatene viste at tilrettelegging ved ulike læresteder er varierende. Noen tilbyr mange former for tilrettelegging både ved ... -
Effekt av logopedisk behandling i forbindelse med talevansker. Ervervet hjerneskade
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Formålet med denne studien har vært å finne ut av følgende problemstilling: Hvilket logopedisk behov har en person med talevanske som følge av ervervet hjerneskade? I hvilken grad kan en intensiv, individuelt tilpasset logopedisk behandling innenfor en tidsramme på to uker bidra til bedring? Gjennom en kvalitativ undersøkelse og kasusstudie har jeg arbeidet med et intensivt behandlingsopplegg. ...