Viser treff 174-186 av 186

    • Veiledning innenfor arbeidstrening. En kvalitativ casestudie av veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening 

      Fagervik, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Formålet med studien har vært å sette fokus på veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening. Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan etableres og gjennomføres et veiledningsforhold mellom leder og deltager i arbeidstrening? Forskningsspørsmålene sentrerer rundt leders opplevelse av å veilede en deltager i arbeidstrening innenfor tiltakets rammer og betingelser, samt ...
    • Verdien av et anerkjennende smil : en kvalitativ studie av vellykkede rådgivningssamtaler i videregående skole sett fra elevenes perspektiv 

      Valstad, Inger Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      En kvalitativ studie av vellykkede rådgivingssamtaler i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Oppgaven er besvart ut fra følgende problemstilling: "Hva er betydningsfullt for at en samtale mellom en elev og en rådgiver i videregående skole kan oppleves som vellykket? Spørsmålet besvares med overordnet vekt på elevens perspektiv"
    • Verdien av gårdsbarnehagen. Et kvalitativt studie av barns læring, utvikling og danning i gårdsbarnehagen 

      Beddari, Camilla Emilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre samt deltagende observasjon med barna i barnehagen. Studien legger vekt på å kartlegge hva ansatte ...
    • Vi bryr oss ikke om været så lenge vi har noe morsom å gjøre : Om barns uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen 

      Fagerheim, Erik René Larssen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Hovedproblemstilling: Hva uttrykker barn om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren? Underproblemstilling: Hvilken betydning har personalet for barnas uttrykk? Språk: Norsk bokmål Bakgrunn: Rammeplan for barnehagen gir føringer for at uteliv i barnehagen skal være en hverdagsaktivitet. Barnas uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren er ikke kjent fra ...
    • ”Vi e små, men vi e mange”. Oppdagelsen av egen samisk fortid blant ”Riddu Riđđu generasjonen” i Gàivuotna-Kåfjord 

      Lervoll, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007)
      I denne teksten søker jeg å forstå hva som ligger til grunn for revitalisering av samisk identitet blant folk som tidligere har forstått seg selv som norsk. Jeg tar utgangspunkt i egne erfaringer, og den samiske kulturreisningen som har skjedd i Nord-Troms kommunen Gàivuotna-Kåfjord de siste 30 årene. Jeg er oppvokst i kommunen, og er selv en av de kåfjordingene som har valgt å endre etnisk ...
    • «Vi har en unwritten læreplan». Aksjonslæring i skolekultur 

      Store, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      Sammendrag Denne studien tar utgangspunkt i et kollegialt samarbeid rundt læring og utvikling. Læring forbindes med mange beslektede begreper: Innovasjon, kreativitet, utdanning, kompetanseheving, konkurranse, forskningsbasert kunnskap og utdanningsledere, for å nevne noe. Studien finner sted i et lite og tett skolemiljø som jobber aktivt med læring for å frigjøre taus kunnskap og utvikle ...
    • Vi må tenke helhetlig! En kvalitativ studie om utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker 

      Fredriksen, Ann-Kristin Hjelm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Undersøkelsen tar utgangspunkt i områder som bør vektlegges i utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker. Problemstilling: ”Hvilke erfaringer har pedagoger med utredning av spesifikke språkvansker hos flerspråklige elever i grunnskolen?” Gjennom kvalitativ tilnærming har jeg intervjuet tre logopeder og en pedagogisk-psykologisk rådgiver. Spesifikke språkvansker (SSV) ...
    • Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie 

      Albertsen, Vegard Mykkeltveit; Mathiassen, Lars Einar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og ...
    • Voksne analfabeter i norskopplæring : språklæring og rammebetingelser 

      Lindsjørn, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Oppgaven handler om voksne innvandrere som er analfabeter og deres læringssituasjon på norskkurs. Opplæring i norsk og samfunnskunnskap på norskkurs er en del av introduksjonsprogrammet som bosatte flyktninger er deltakere i. Det er kommunene i landet som har ansvar for introduksjonsprogrammet. Undersøkelsen i mastergradsprosjektet omfatter hvordan lærere og deltakere i tre forskjellige kommuner ...
    • Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? 

      Michaelsen, Monica Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. ...
    • Voksne som stammer sin opplevelse av stammingens- og stammebehandlingens innvirkning på livskvaliteten 

      Kjerstad, Ingvild; Øvrelid, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Stamming innvirker på mange sider av en persons liv. Personer som stammer kan oppleve det som en utfordring å passe inn i dagens samfunn, fordi de kan oppleve at de skiller seg ut fra sine medelever og kollegaer. Vårt utgangspunkt for masteroppgaven var å få et innblikk i hvordan logopeder kan bidra til at personer som stammer kan oppleve en bedring i sin livskvalitet. Formålet har vært å belyse ...
    • Voksnes læring i arbeidslivet : En pilotundersøkelse om deltakelse i utviklingsarbeidet "De utrolige årene" 

      Isaksen, Linda-Carina; Isaksen, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Vi har undersøkt om deltakelse i DUÅ har resultert i læring med påfølgende endring av handling. Undersøkelsen viser at deltakerne har lært i "stor grad", og er dermed satt i stand til å gjøre endringer i praksis. Den ene faktoren som skiller seg ut og antas å være styrende for grad av læring er holdning. Dess mer posistiv en er til programmet, dess mer lærer en. Vi antar at den positive holdningen ...
    • Voksnes læring på arbeidsplassen. En kvalitativ studie av voksenlæring, sett i lys av prosjektet Tidlig innsats 

      Daniloff, Merete; Andersen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-04-12)
      Hvordan kan vi forstå voksnes læring på arbeidsplassen gjennom å bruke prosjektet tidlig innsats som eksempel? Vi tar utgangspunkt i teoretikerne Lave og Wenger med fokus på situert læring og praksisfellesskap og Knud Illeris forståelse av den voksne som lærende. Tidlig innsats er et prosjekt i Alta kommune som skal lære pedagogisk personale å gi barn som trenger det en tidlig innsats for å forebygge ...