Verdien av gårdsbarnehagen. Et kvalitativt studie av barns læring, utvikling og danning i gårdsbarnehagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15449Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Beddari, Camilla EmilieSammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre samt deltagende observasjon med barna i barnehagen. Studien legger vekt på å kartlegge hva ansatte og foreldre i gårdsbarnehagene ser på som verdifullt ved gårdsbarnehagen med tanke på barns læring, utvikling og danning, samt å selv ha deltagende observasjon med barna for å få et helhetlig bilde av gårdsbarnehagen. Studiet drøfter innvirkningen gårdsbarnehagen har på barns læring, utvikling og danning, samt ser på hvilke forutsetninger som er avgjørende for å bruke gården som pedagogisk læringsarena. Videre drøftes gårdsbarnehagens stilling til utviklingen av målstyring i barnehagen og skolen. Hovedfunnene viser til viktigheten av autentiske læringsmøter i gårdsbarnehagen som grunnlag for barns læring, utvikling og danning. Dette er noe som forutsetter at barna får delta aktivt i læringssituasjonene selv, og at de voksne i barnehagen opptrer som aktive, engasjerte og kompetente. Videre tyder resultatene på at barns danning kan bli mangelfull med en utvikling i retningen av høyt fokus på målstyring, og uten det pedagogiske tilbudet en gårdsbarnehage gir.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: