Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHustad, Bent-Cato
dc.contributor.authorBeddari, Camilla Emilie
dc.date.accessioned2019-06-05T14:20:50Z
dc.date.available2019-06-05T14:20:50Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre samt deltagende observasjon med barna i barnehagen. Studien legger vekt på å kartlegge hva ansatte og foreldre i gårdsbarnehagene ser på som verdifullt ved gårdsbarnehagen med tanke på barns læring, utvikling og danning, samt å selv ha deltagende observasjon med barna for å få et helhetlig bilde av gårdsbarnehagen. Studiet drøfter innvirkningen gårdsbarnehagen har på barns læring, utvikling og danning, samt ser på hvilke forutsetninger som er avgjørende for å bruke gården som pedagogisk læringsarena. Videre drøftes gårdsbarnehagens stilling til utviklingen av målstyring i barnehagen og skolen. Hovedfunnene viser til viktigheten av autentiske læringsmøter i gårdsbarnehagen som grunnlag for barns læring, utvikling og danning. Dette er noe som forutsetter at barna får delta aktivt i læringssituasjonene selv, og at de voksne i barnehagen opptrer som aktive, engasjerte og kompetente. Videre tyder resultatene på at barns danning kan bli mangelfull med en utvikling i retningen av høyt fokus på målstyring, og uten det pedagogiske tilbudet en gårdsbarnehage gir.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15449
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectGårdsbarnehageen_US
dc.subjectDeweyen_US
dc.subjectAlternative læringsarenaeren_US
dc.subjectAutentiske læringssituasjoneren_US
dc.subjectMålstyringen_US
dc.titleVerdien av gårdsbarnehagen. Et kvalitativt studie av barns læring, utvikling og danning i gårdsbarnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)