• Developing intercultural competence through cultural diversity at school 

      Rakovskaya, Yana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Modern processes of globalization and an increased international mobility have led to numerous and various contacts with people from different cultures. The following thesis discusses the topic of intercultural competence with emphasis on cultural diversity. The thesis follows a hypothetical assumption that cultural diversity in classrooms has positive influence on children and is generally beneficial ...
    • Devised teater metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole 

      Munk, Camilla Steine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Sammendrag Denne studien undersøker devised teater som metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole. Oppgaven har et overordnet forskningsspørsmål: Hvordan kan metodologi og metoder fra devised teater bidra til utvikling av kreativitet i læreres samarbeid i videregående skole? For å få data til å svare på forskningsspørsmålet ble det utviklet og ...
    • «Diagnose gutt?» En feltstudie fra en «Gutteskole», med vekt på pedagogisk og organisatorisk tilrettelegging for gutters opplevelse av faglig og sosial mestring i skolen 

      Bråthen, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      Problemstillingen for denne Masteravhandlingen er: Hvilke pedagogiske og organisatoriske tilrettelegginger kan være med på å fremme gutters opplevelse av faglig og sosial mestring i skolen. For å besvare dette spørsmålet gjennomførte jeg en feltstudie ved en skole som er godt tilrettelagt for gutters læring og trivsel. Gjennom feltstudien vekslet jeg mellom deltakende observasjon, passiv observasjon, ...
    • Diskusjonsforum på nett i sykepleierutdanningens praksisveiledning. En kvalitativ studie av kjennetegn ved deltakelse, opplevelser og muligheter for forbedring. 

      Jensen, Catrine Buck (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et diskusjonsforum brukt i praksisveiledning av sykepleierstudenter. Hensikten med studien har vært å undersøke kjennetegn på deltakelse og opplevelsen av å delta i et diskusjonsforum, samt mulige forbedringsområder for utvikling av forumet. Analysen av tekstene fra diskusjonsforumet og to fokusgruppeintervjuer viser i store trekk følgende: Studentenes ...
    • Distriktskvinner i høyere utdannelse 

      Opheim, Marthe Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Studien er en kvalitativ undersøkelse om voksne kvinnelige studenter, som har valgt å ta høyere utdanning -tross et hektisk familieliv. Problemstillingen vil finne ut hva det betyr for kvinnen og familien at hun tar høyere utdannelse i voksen alder. Empirien er hentet fra ei bygd i Nord-Norge, og informantene består av fem kvinner, to mødre og to partnere/ektefeller. Kvinnene i undersøkelsen kommer ...
    • Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer 

      Takøy, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumentene som bidro til hvordan dybdelæringsbegrepet blir beskrevet, definert og anvendt i læreplanverket. ...
    • Dysfagi og tverrfaglig samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilken måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. 

      Holm, Ann Helen Danielsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-30)
      Studiet omhandler dysfagi og tverrfaglig samarbeid.. Det er en kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilke måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. Dette er et studie gjort på et rehabiliterings senter. Hovedmålet med undersøkelsen var å finne ut hvilke kompetanse de andre profesjonene har om emnet, og ...
    • Dysleksi i høyere utdanning. En kvalitativ studie av fire studiesteders tilrettelegging og to studenters erfaringer 

      Solhaug, Ida Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      I denne studien har jeg undersøkt hvordan fire universiteter og høyskoler tilrettelegger for studenter med dysleksi og hvordan to studenter opplever tilrettelegging der de studerer. Jeg analyserte de fire lærestedenes hjemmesider og intervjuet to studenter som har dysleksi. Resultatene viste at tilrettelegging ved ulike læresteder er varierende. Noen tilbyr mange former for tilrettelegging både ved ...
    • Effekt av logopedisk behandling i forbindelse med talevansker. Ervervet hjerneskade 

      Engan, Randi Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Formålet med denne studien har vært å finne ut av følgende problemstilling: Hvilket logopedisk behov har en person med talevanske som følge av ervervet hjerneskade? I hvilken grad kan en intensiv, individuelt tilpasset logopedisk behandling innenfor en tidsramme på to uker bidra til bedring? Gjennom en kvalitativ undersøkelse og kasusstudie har jeg arbeidet med et intensivt behandlingsopplegg. ...
    • Elevers opplevelse av karriereveiledning: En kvalitativ undersøkelse fra videregående skole 

      Røssvoll, Thea Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-02)
      Denne masteravhandlingen er en kvalitativ intervjustudie som undersøker hvordan videregåendeelever opplever karriereveiledningen de mottar. Empirien ble samlet ved å intervjue elever som ble uteksaminert fra videregående våren 2019 og elever som gikk sisteåret på videregående våren 2020. Intervjuene ble gjennomført som fokusgruppeintervju. Undersøkelsens problemstilling lyder som følge: Hvordan ...
    • Ellos dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas 

      Gaup, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)
      Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies/branches of study, and they represent all ...
    • Elloset dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas 

      Gaup, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)
      Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies, and they represent all the different ...
    • En analyse av cannabis subkulturs forestillingsverden og rituelle praksis med fokus på omfang og omkostninger ved intensiv bruk 

      Dahl, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      ”En analyse av cannabis subkulturs forestillingsverden og rituelle praksis med fokus på omfang og omkostninger ved intensiv bruk”. Det er forsket lite på intensiv (daglig) cannabisbruk og denne brukens omkostninger. Vi vet ikke hvor mange det er som bruker cannabis intensivt. Er det en marginal del av befolkningen eller en større gruppe? Vi vet heller ikke hvem de daglige brukerne er. Er det personer ...
    • En kvalitativ fenomenologisk studie som undersøker hvordan pedagoger påvirkes av begrepet makt i barnehagen 

      Jørgensen, Sandra Flaate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Det kan være vanskelig å forholde seg til begrepet makt, det er et stort og komplekst begrep. Mange har et forhold til begrepet makt, uten å kanskje helt tenke over hvor stor betydning begrepet har i hverdagen. Ulike former for makt finner vi over alt gjennom de 24 timene vi har tilgjengelig i døgnet. Makt påvirker i stor grad vår arbeidsplass. Derfor har jeg valgt å undersøke hvordan begrepet makt ...
    • En kvalitativ studie av samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten 

      Økland, Fredrik Carstensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan samarbeidet mellom skolen og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fungerer med mål om å legge best mulig til rette for barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker opplevelser de ansatte i PPT og i skolen har overfor hverandres samarbeid. Studiens problemstilling er: «Hvilke faktorer muliggjør og begrenser samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten?» ...
    • En kvalitativ studie om frafall i junioralder blant jentelangrennsutøvere. Studien belyser hvorfor prestasjonspress kan være årsak til frafall, samt hvilke andre forhold som kan bidra til at jentene frafaller langrennsidretten i junioralder 

      Vorren, Kaja Seim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      I denne masteroppgaven retter jeg fokus på prestasjonspresset blant jente-skiløpere i junioralder, og undersøker om prestasjonspresset virker fremmende eller hemmende for videre skikarriere. Hva som fører til så stort frafall i juniorårene spesielt for jente-skiløpere, er temaet jeg skal forske på i denne oppgaven. Det er forsket forholdsvis lite på frafall i junioralderen innen langrennsidretten, ...
    • En studie av foreldres læringsutbytte av deltakelse på De utrolige årenes foreldrekurs 

      Johnsen, Anne-Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)
      I studien blir fire foreldre intervjuet etter å ha deltatt på De utrolige årenes foreldrekurs. I analysen rettes fokus mot læringsutbytte sett i lys av Batesons begreper: protolæring og deuterolæring.I tillegg presenteres noen av de erfaringer foreldrene har som følge av å være mor eller far til et barn med atferdsproblemer.
    • Estetiske læreprosesser i grunnskolen: En studie av den erkjennelsesorienterte og den kunstorienterte forståelsen av estetiske læreprosesser i utdanningspolitiske dokumenter 

      Sakariassen, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Dette er en kvalitativ studie som drøfter estetiske læreprosesser som begrep i et utvalg utdanningspolitiske dokumenter ut ifra følgende problemstilling: Estetiske læreprosesser i grunnskolen kan forstås som både; i) en teori om læring og det estetiske ved erkjennelsesprosessen, og som i) en teori om produksjon og resepsjon av kunst og kultur. Hvordan viser disse forståelsene av estetiske læreprosesser ...
    • Et barn med autismespekterforstyrrelse sin skolehverdag - en case-studie 

      Øien, Roald Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      Avhandlingen tar for seg sentrale teoretiske begreper knyttet opp mot autismespekterforstyrrelser, opplæringsloven, og stigmatisering. Den er videre tuftet på en case, og er en case studie av en jentes opplevelser med å være annerledes i skolen, sett igjennom foreldrenes øyne. Oppgaven fokuserer forøvrig på opplæringstilbud, behov for kompetanse og rettigheter ovenfor en gruppe barn med utviklings ...
    • Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi. En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter 

      Markussen, Guro Nystad; Johansen, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna ...