• En kvalitativ studie om frafall i junioralder blant jentelangrennsutøvere. Studien belyser hvorfor prestasjonspress kan være årsak til frafall, samt hvilke andre forhold som kan bidra til at jentene frafaller langrennsidretten i junioralder 

      Vorren, Kaja Seim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      I denne masteroppgaven retter jeg fokus på prestasjonspresset blant jente-skiløpere i junioralder, og undersøker om prestasjonspresset virker fremmende eller hemmende for videre skikarriere. Hva som fører til så stort frafall i juniorårene spesielt for jente-skiløpere, er temaet jeg skal forske på i denne oppgaven. Det er forsket forholdsvis lite på frafall i junioralderen innen langrennsidretten, ...
    • En studie av foreldres læringsutbytte av deltakelse på De utrolige årenes foreldrekurs 

      Johnsen, Anne-Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)
      I studien blir fire foreldre intervjuet etter å ha deltatt på De utrolige årenes foreldrekurs. I analysen rettes fokus mot læringsutbytte sett i lys av Batesons begreper: protolæring og deuterolæring.I tillegg presenteres noen av de erfaringer foreldrene har som følge av å være mor eller far til et barn med atferdsproblemer.
    • Estetiske læreprosesser i grunnskolen: En studie av den erkjennelsesorienterte og den kunstorienterte forståelsen av estetiske læreprosesser i utdanningspolitiske dokumenter 

      Sakariassen, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Dette er en kvalitativ studie som drøfter estetiske læreprosesser som begrep i et utvalg utdanningspolitiske dokumenter ut ifra følgende problemstilling: Estetiske læreprosesser i grunnskolen kan forstås som både; i) en teori om læring og det estetiske ved erkjennelsesprosessen, og som i) en teori om produksjon og resepsjon av kunst og kultur. Hvordan viser disse forståelsene av estetiske læreprosesser ...
    • Et barn med autismespekterforstyrrelse sin skolehverdag - en case-studie 

      Øien, Roald Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      Avhandlingen tar for seg sentrale teoretiske begreper knyttet opp mot autismespekterforstyrrelser, opplæringsloven, og stigmatisering. Den er videre tuftet på en case, og er en case studie av en jentes opplevelser med å være annerledes i skolen, sett igjennom foreldrenes øyne. Oppgaven fokuserer forøvrig på opplæringstilbud, behov for kompetanse og rettigheter ovenfor en gruppe barn med utviklings ...
    • Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi. En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter 

      Markussen, Guro Nystad; Johansen, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna ...
    • Filosofi på småbarnsavdeling i barnehagen? 

      Bartnæs, Pernille Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      I 2006 trådte en ny rammeplan for barnehagens i kraft. Denne inneholdt betydelige endringer i forhold til den foregående planen. En av endringene var at fagområdene både hadde økt i antall, fra fem til syv, og også innholdsmessig - slik at de ble lik fagene som barna senere skal møte i grunnskolen. Ett av disse nye fagområdene er «Etikk, religion og filosofi». Etikk og religion var del av ett av ...
    • Flere språk eller språkvansker? 

      Berntzen, Eva (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Sammendrag Oppgaven handler om barnehagelærere sitt arbeid med flerspråklige barn med språkforsinkelser. Formålet med denne studien har vært å belyse hvilke erfaringer fire barnehagelærere har med sitt arbeid med flerspråklige barn. Det er når barnet strever med å tilegne seg et nytt språk, i dette tilfellet norsk, og det er usikkerhet knyttet til om årsaken bunner i en språkvanske eller om barnet ...
    • Forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skolen : på hvilken måte påvirker tidligere skolegang elevers frafallsbeslutninger i den videregående opplæringen? 

      Steensrud, Ida Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I denne oppgaven undersøkes forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skole, med tanke på frafall som en prosess. Jeg har sett på om negative opplevelser og situasjoner i grunnskolen kan være med på å skape en negativ holdning til skolegang, og ha en betydning for frafallsbeslutningen. Gjennom kvalitative dybdeintervju med tre jenter som har sluttet på videregående har jeg ...
    • Fornorskningsprosessen av samene Kan man forvalte både en norsk og en samisk identitet? 

      Martinsen, Michelle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Fornorskningsprosessen av samene har satt dype i spor. Den prøvde å fjerne alt som hadde med det samiske å gjøre, det var ikke plass til samisk språk eller kultur i det nye Norge. Dette var målet med fornorskingsprosessen, og de lyktes neste. Men hvordan er det nå? Kan man i dag si at man er både samisk og norsk? Kan man forvalte både en samiske og norsk identitet? Det blir vanskelig å se på seg ...
    • Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? 

      Olsen, Rigmor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet ...
    • Fra barnehjem til adoptivhjem. Sosialisering, tilknytning og identitet hos utenlandsadopterte 

      Dahlslett, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-06-15)
      I avhandlingen blir momenter som sosialisering, tilknytning og identitetsutvikling sett i lys av barnets bakgrunn fra barnehjemsoppholdet. Empiribidraget til avhandlingen baserer seg på et observasjonsstudie ved et barnehjem i Brasil. Teorien for avhandlingen baserer seg på klassikere som G.H. Mead (1934, 1956) og hans teori om sosialiseringsprosesser og selvet, I. Frønes teori om jevnaldersosialisering ...
    • Fra frafall og utenforskap til utdanning og arbeid - en studie om ungdommens vei tilbake i aktivitet 

      Kristoffersen, Ellen Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      I arbeid som veileder i NAV er det min oppgave å veilede og følge ungdom opp på en slik måte at de raskest mulig kommer tilbake til arbeid eller utdanning. Dette kan være et utfordrende arbeid fordi frafallet fra videregående skoler de siste årene har vært høyt. Min masteroppgave omhandler noen av de utfordringene vi som veiledere i NAV møter med å få ungdom tilbake i arbeid, skole eller annen ...
    • Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring". 

      Grepperud, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-21)
      Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon. Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte. Det empiriske grunnlaget ...
    • Frafall i den videregående skolen : det 11. skoleår – et hinder i søken etter mening? 

      Galåen, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Den fenomenologiske kropp, er den kroppen som bærer våre erfaringer og forventinger. Det er den vi først møter verden med, og som vi kjenner verden på. Hvordan vi tar verden for å være, avhenger av vår kropps tidligere og forventede møter med den. Det første året på videregående skole kan utarte seg som et 11. skoleår for enkelte elever, men i negativ forstand for yrkesfageleven. For de som ikke ...
    • Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie 

      Jensen, Hogne Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-26)
      Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, ...
    • Hovedtreneren i norsk toppfotball : hvordan skape gode resultater? 

      Gamst, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-08-15)
      Oppgaven handler om hovedtreneren i norsk toppfotball. Hovedtreneren er leder for a-lagets spillergruppe, trenerteam og øvrige støttefunksjoner i klubben han er ansatt i. Gruppen han leder blir i oppgaven kalt ”laget”. Problemstillingen er basert på egne erfaringer som spiller i lavere divisjoner og medias fremstilling av toppfotballen, og handler om hvordan leder hovedtreneren laget slik at det ...
    • Hva er godt sjømannskap : og hvordan oppnå dette? 

      Jørgensen, Jarle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I et stadig mer teoretisk og utdanningsfiksert miljø forsøker jeg her å vise til viktigheten av praktisk tilnærming som læringsform i enkelte yrker, spesielt i et maritimt miljø, men eksempelvis er det like viktig på operasjonssalen eller hos tannlegen. Deltakelse, sosialisering, samhandling og fortelling som opplæringsmetode er langt mer viktig en det fremstilles i mange yrker. Bourdieus habitusbegrep ...
    • Hva kan jeg lære i dag? Om arbeidsplasslæring i barnehagen ved bruk av mikroprosjekter som metode 

      Stenersen, Bjarne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven tar sikte på å vise en måte å utnytte hverdagssituasjoner i barnehagen for å utvikle personalets kompetanse. Oppgaven henter empiri fra et utviklingsprosjekt om likestilling og likeverdsarbeid i to barnehager i Troms. I prosjektet har personalet arbeidet med mikroprosjekter, hvor de blant annet dokumenterte hverdagssituasjoner. Personalet brukte dokumentasjonene som grunnlag for kritisk ...
    • Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? 

      Amundsen, Tim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i ...
    • Hva skal jeg bli? Om legers valg og opprettholdelse av valg av medisinsk spesialisering generelt og i geriatri spesielt. 

      Antonsen, Stein P. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Hovedfagsoppgavens mål handler om å finne ut hvilke grunner et utvalg leger har hatt for å velge videre spesialisering etter grunnutdanning som lege. Mer spesifikt hvilke grunner de har for sine valg generelt og hvilke grunner de som har valgt geriatri har hatt spesielt. Videre også hvilke grunner de oppgir for å fullføre spesialiseringen. Det er også et mål å kunne gi noen råd om hva man bør gjøre ...