Mastergradsoppgaver i pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 196
-
«Vi må skille mellom terapi og undervisning»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-11-01)Med fagfornyelsen i 2020 ble det tverrfaglige området folkehelse og livsmestring, livsmestringsdimensjonen har fått mye oppmerksomhet i debatter om temaet. Madsen (2020) har vært en av de som fremstiller livsmestring som et begrep som har et stort tolkningspotensiale og må derfor fylles med innhold og mening. Denne masteroppgaven tar for seg å undersøke hvordan lærere i videregående skole forstår ... -
Været e bipolart - En kvalitativ studie om ungdommers bruk av diagnosespråk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-29)Denne kvalitative studien utforsker norske ungdommers kommunikasjon gjennom psykiske diagnoser, med tematikken "Ungdommers bruk av diagnosespråk". Ved å innhente data gjennom semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer fra ungdomsklubber, fikk jeg resultater som knyttes til studiens tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan bruker ungdom psykiske diagnoser i dagligtalen? (2) Hvor har ungdom fått ... -
Skolens ansvar for ivaretakelsen av elevenes psykiske helse: en diskursanalyse.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Covid-19-pandemien og den påfølgende lærerstreiken i 2022 skapte en stor debatt om skolens ressurser, elevers psykiske helse og skolens samfunnsmandat. Samfunnets forventninger til skolens ansvar overfor elevenes psykiske helse var et stort tema i aviser og i media. Ved å lese rammeplaner, Overordnet del av læreplanen og NOU-er knyttet til Fagfornyelsen, finner jeg vage forklaringer på hva skolens ... -
Kommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehage
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)I denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå ... -
Kommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehage
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)I denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå ... -
Inkludering, tilhørighet og identitet: En kvalitativ undersøkelse av hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Ungdomstiden er en sårbar periode i livet. Dette er tiden for å forene barndommen med det som er i ferd med å bli en ung voksen, samtidig som en prøver å mestre de ulike utfordringene som kommer på løpende bånd. Dette er en kvalitativ studie hvor det er gjort intervju av åtte elever i videregående skole om hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn på ulike sosiale arenaer. Den tar ... -
Sosiale medier og ungdommers identitet
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan sosiale medier kan påvirke ungdommers identitet. Den belyser hvordan ungdommer utspiller sin identitet på sosiale medier. Gjennom de siste årene har det skjedd en stor digital utvikling. Med den store digitale utviklingen i samfunnet har også sosiale medier hatt sin fremvekst. Med sosiale mediers økende rolle i ungdommers liv har vi også gjennom de ... -
Skal ikke yrkesfagelevene lære mer enn det de trenger for å være arbeidstakere?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Læreplanverket er det nasjonale styringsdokumentet for grunnopplæringen i Norge. Det gjenspeiler verdier og behov i samfunnet, og hvilke ønsker vi har for den enkelte elevs utvikling. Skolens doble samfunnsmandat er definert i opplæringsloven, og legger føringer på innholdet i læreplanene. Med en overordnet del og tverrfaglige tema som følger alle fag og trinn, skal læreplanen fungere som en enhet. ... -
Stråler av håp: Krigstraumer og overlevelse
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Denne mastergradsavhandlingen sikter på å undersøke den kliniske signifikansen i stressreaksjoner, akademisk underprestasjon og eksekutive funksjoner blant en gruppe skoleelever i Gaza, etter at de hadde deltatt i intervensjonsprogrammet Better Learning Program 2. Problemstillingen er dermed utformet som følgende: Er det klinisk signifikant endring i stressreaksjoner, akademisk prestasjon og ... -
Mobbeforebygging og relasjonsbygging i fritidssektoren
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-02)Dette er en kvalitativ studie som belyser en praksisforankret forståelse av mobbeforebyggende arbeid blant ungdom, med erfaringer fra ungdomsledere. Det er gjennomført 5 intervjuer med ulike ungdomsarbeidere, fra ulike klubber. I intervjuene belyses det hvilken posisjon de står i som rollemodeller overfor andre ungdom, hvordan de reflekterer over denne rollen og hvordan Problemstillingen er som ... -
Kontaktlæreres opplevelse av å arbeide med mobbing i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)Jeg har i denne studien undersøkt hvordan kontaktlærere i barneskolen opplever arbeidet med mobbing i skolen. Oppgavens formål er å få et innblikk i hvordan kontaktlærerne opplever arbeidet med mobbing og hvordan de håndterer mobbing når det oppstår i en klasse. For å innhente datamaterialet har jeg benyttet meg av et kvalitativt intervju og da semistrukturert intervju. Studiens utvalg består av ... -
Den hjerneoperertes syn på et godt liv. En personlig historie om livet med kognitive senskader etter hjernesvulstoperasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Endringsvilje er en sentral del av menneskers liv. Både på et personlig og kollektivt plan. Vi må kunne tilpasse, lære og være fleksibel for å skape en bedre hverdag. I særlig grad gjelder vilje til endring i periode etter sykdom. Det har gjennom flere tiår kommet stadig mer forskning som tilsier at sykdom ikke bare kan ses fra et klinisk perspektiv, men må også forstås som en større helhet. I min ... -
En kvalitativ studie av samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)Masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan samarbeidet mellom skolen og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fungerer med mål om å legge best mulig til rette for barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker opplevelser de ansatte i PPT og i skolen har overfor hverandres samarbeid. Studiens problemstilling er: «Hvilke faktorer muliggjør og begrenser samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten?» ... -
Overgangssituasjoner i barnehagehverdagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)Når det er snakk om «overganger» for barn og unge, benyttes begrepet vanligvis om de store overgangene som barnehage-skole, ungdomsskole-videregående skole eller ungdomstiden-voksenlivet (Helsedirektoratet, 2019). I Rammeplan for barnehagen (2017) benyttes begrepet «overgang» i hovedsak når barn begynner i barnehagen, ved overganger mellom avdelinger eller i overgangen fra barnehagen til skolen ... -
Fornorskningsprosessen av samene Kan man forvalte både en norsk og en samisk identitet?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Fornorskningsprosessen av samene har satt dype i spor. Den prøvde å fjerne alt som hadde med det samiske å gjøre, det var ikke plass til samisk språk eller kultur i det nye Norge. Dette var målet med fornorskingsprosessen, og de lyktes neste. Men hvordan er det nå? Kan man i dag si at man er både samisk og norsk? Kan man forvalte både en samiske og norsk identitet? Det blir vanskelig å se på seg ... -
Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)Denne masteroppgaven i pedagogikk undersøker barnehagelektorene i barnehagestiftelsen Kanvas sine egne opplevelser av hvordan deres stilling bidrar til at de får brukt sin masterkompetanse, samt hvordan barnehagelektorene opplever at deres masterkompetanse påvirker personalet og det pedagogiske arbeidet. Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever barnehagelektorer at de bidrar til kvalitet i det ... -
Sårbare institusjoner - barnehagestyreres arbeid med å fremme psykisk helse hos barnehagebarn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)Psykisk helse er noe vi alle har. Vår evne til å håndtere følelser og tanker, påvirker hvordan vi håndtere livets opp- og nedturer. De nyeste rapportene om unges psykiske helse, viser at flere og flere unge har utfordringer med sin psykiske helse. I tillegg viser nyere rapporter at andelen unge som står utenfor skole og arbeidsliv øker. I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal være ... -
Barnehagen som en arena for foreldrestøtte
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)I denne oppgaven har jeg undersøkt småbarnsforeldres opplevelser av barnehagen som en arena for støtte i foreldrerollen. Jeg har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, med seks foreldre med små barn i barnehage som informanter. Datamaterialet ble analysert med refleksiv tematisk analyse. Funnene fra analysen er belyst med ulike teorier om stress og sosial støtte. Jeg fant at samarbeidsrelasjonen ... -
Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling ...