Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWien, Anders Hauge
dc.contributor.authorØyen, Ida Martine Kofoed
dc.date.accessioned2018-01-08T15:53:03Z
dc.date.available2018-01-08T15:53:03Z
dc.date.issued2017-05-31
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å undersøke hvordan opplevd risiko, involvering og kunnskap påvirker bruk av sosiale medier som informasjonskilde i ulike beslutningsfaser. Bakgrunnen for valget er sosiale mediers økende betydning i markedsføringssammenheng, samt endringen av konsumenters beslutningsprosess basert på den digitale utviklingen. Opplevd risiko, involvering og kunnskap ble valgt som drivere for informasjonssøking. Disse var sterkt representert i tidligere litteratur og teoretiske rammeverk. Fortjente og eide medier ble representert som komponenter av begrepet sosiale medier som markedsføringsverktøy. Den teoretiske gjennomgangen redegjorde også for ulike perspektiver på konsumenters beslutningsprosess, og kundens beslutningsreise ble valgt som hovedfokus i oppgaven. Resultatene viste at opplevd funksjonell risiko var en sentral driver for bruk av fortjente medier som informasjonskilde. Denne variabelen var også av stor betydning for informasjonssøking i pre-kjøpsfasen. Personlig involvering ble identifisert som en viktig driver for informasjonssøking på sosiale medier både i pre-kjøpsfasen og etterkjøpsfasen. For denne variabelen var eide medier sterkest relatert til informasjonssøking. Subjektiv teknologikunnskap vektlegges som en driver for bruk av fortjente medier som informasjonskilde i pre-kjøpsfasen. Tilleggsundersøkelsen viser at sosiale medier er sterkest knyttet til informasjonssøking i pre-kjøpsfasen. Studiens resultater er nyttige for markedsførere ved at de bidrar til ytterligere innsikt i konsumenters informasjonssøkingsmønster på sosiale medier. Dette kan brukes i forbindelse med utviklingen av markedsstrategier for å møte kundebehov og støtte opp om kundeprosesser på en bedre og mer effektiv måte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11932
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectinformasjonssøkingen_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.subjectopplevd risikoen_US
dc.subjectinvolveringen_US
dc.subjectteknologikunnskapen_US
dc.titleKonsumenters bruk av sosiale medier som informasjonskilde. En studie av opplevd risiko, involvering og kunnskap som drivere for informasjonssøking i ulike beslutningsfaser.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)