Autisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11973Dato
2017-11-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Løvberg, ToneSammendrag
Denne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet finner man ingen forskning gjort på dette i Norge.
Hvordan er den språklige situasjonen hos flerspråklige familiene i Norge som har et barn autismespekterforstyrrelser? Klarer barna med ASF å lære alle språkene som familien bruker hjemme? Det er mange momenter som spiller inn når man skal lære barn med ASF språk. Selve språkutviklingen, den kognitive utviklingen, eksekutive ferdigheter og hvor mye språkene eksponeres for barna.
Formålet med prosjektet er, via empiriske undesøkelser og gjennomgang av relevant teori, å få en økt kunnskap innfor feltet ASF samt kunne løfte de problemstillingene foreldrene står ovenfor i sine familier frem på agendaen. Med dette som utgangspunkt belyser jeg problemstilling slik:
Hvordan er språksituasjonen for familier med barn med ASF i Norge, der barnet har flere språk å forholde seg til i hverdagen?
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: