Fra kaffediskusjon til produktinnovasjon. Hvordan kan ledelsen stimulere ansatte til produktinnovativ adferd?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11989Dato
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Vårt bidrag er et rammeverk for stimuli av produktinnovativ adferd. Den eksisterende innovasjonslitteraturen preges av forskning på enkeltfaktorer, men det er begrenset med studier som søker et helhetlig bilde av hvilke ledelsesstimuli som kan utløse produktinnovativ adferd blant ansatte. I dette henseende har vi utviklet et rammeverk bestående av tre dimensjoner, herunder roller, kommunikasjon, og verktøy, hvor alle består av underfaktorer. I utforskelsen av produktinnovativ adferd ser vi på ansattes initiering, selektering, og implementering av produktinnovasjoner, hvor hver enkelt adferdstype kan indikere produktinnovativ adferd.
Våre funn tyder på at ledelsen i casebedriften aktivt fasiliterte for at de ansatte skulle utøve produktinnovativ adferd gjennom autonomi. Rolledimensjonen var preget av at både ledelsen og ansatte forventet at ansatte tok eget initiativ vedrørende idegenerering. Vi så antydninger til at kommunikasjonsdimensjonen ble formet av ansattes autonomi, i den forstand at de kommuniserte slik de selv ønsket, som gjerne var ansikt til ansikt. Verktøysdimensjonen var preget av at ledelsen ikke anvendte omfangsrike verktøy for å fremme produktinnovativ adferd, og verktøyene som var tilstede var valgfrie for ansatte å anvende.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: