Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWien, Anders Hauge
dc.contributor.authorLiljedal, Solrun Viktoria Larsen
dc.contributor.authorReiersen, Martin Aleksander
dc.date.accessioned2018-01-18T15:41:19Z
dc.date.available2018-01-18T15:41:19Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hva som driver atferd til brukere som unngår reklame på internett. Mer konkret handler problemstillingen om å identifisere hva som kjennetegner brukere som eliminerer eller ignorerer reklame på internett. I et forsøk på utvidelse av eksisterende teori inkluderer studien annonseblokkering som en ny form for unngåelse av reklame, og dette defineres som eliminering av reklame. Driverne studien undersøker er: holdning til reklame, demografiske forklaringsvariabler, livsstiler på internett og moralsk identitet. Innsamling av data ble gjort med spørreundersøkelse i Google Skjemaer. Totalt har undersøkelsen 545 respondenter. I analysen benyttes SPSS med henholdsvis eksplorerende faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse. Resultatene indikerer at yngre menn eliminerer reklame på internett ved bruk av blokkeringsprogramvarer. Negative holdninger til reklame på internett øker brukernes sannsynlighet for å eliminere og ignorere reklame på internett. Videre vil brukere med høy moralsk identitet, samt brukere med lavere utdanning ignorere reklame på internett. I tillegg indikerer studien delvis at brukere med relevans- og nyhetsdrevet livsstil på internett ignorerer reklame på internett. Nøkkelord: markedsføring, unngåelse, reklame, ignorering, eliminering, annonseblokkering, AdBlock, bannerblindheten_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11990
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleMarkedsførerens store skrekk - Unngåelse av reklame. Hva kjennetegner brukere som eliminerer eller ignorerer reklame på internett?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)